Aviseringar
Rensa alla

Vill inte gå till gynekologen!


Ämnesstartare

Jag har en sån jävla ångest just nu:( Egentligen behöver jag gå till gynekologen för en undersökning. Jag vet att jag är ung men de är av privata skäl. Jag har ungefär 2 veckor på mig men jag vill verkligen verkligen inte! Jag har läst på en massa forum nu om vad dom gör och det får mig bara att inte vilja gå dit ännu mer. Låter så äckligt att behöva sära på benen inför en främling:(


   
Citera
Ämnesstartare

vad är det dom ska göra? om det bara är en liten undersökning så petar hon nog mest bara [tard] typ
det är inte alls så farligt som det låter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

vad är det dom ska göra? om det bara är en liten undersökning så petar hon nog mest bara [tard] typ
det är inte alls så farligt som det låter

Vanlig undersökning antar ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill inte heller gå dit[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komigenmichelle:

Låter så äckligt att behöva sära på benen inför en främling:(

Det är något alla kvinnor har gjort eller kommer göra någon gång i sitt liv. Det är inget farligt, men ja, det är jobbigt. Är det bara en vanlig undersökning så kommer det varken göra ont eller ta särskilt lång tid. Ofta är det över innan man hunnit tänka: Det här var ju inte så farligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

vill inte heller gå dit[sad]

Nej usch:(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SheDevil:

Det är något alla kvinnor har gjort eller kommer göra någon gång i sitt liv. Det är inget farligt, men ja, det är jobbigt. Är det bara en vanlig undersökning så kommer det varken göra ont eller ta särskilt lång tid. Ofta är det över innan man hunnit tänka: Det här var ju inte så farligt.

Ja har försökt att tänka på att dom ser ju ungefär 20 "underliv" varenda dag. Jag kommer nog tycka det är väldigt jobbigt iaf eller så tycker jag att det inte är alls farligt som du säger(: Någon gång ska jag få mod till mig och gå dit!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komigenmichelle:

Ja har försökt att tänka på att dom ser ju ungefär 20 "underliv" varenda dag. Jag kommer nog tycka det är väldigt jobbigt iaf eller så tycker jag att det inte är alls farligt som du säger(: Någon gång ska jag få mod till mig och gå dit!

Se det såhär: gå hellre på en rutinkoll första gången, eller en koll då du verkligen måste gå dit och det kommer vara betydligt obehagligare.

Det jag tycker är jobbigast är när de säger, ''du kan ta av dig trosorna nu''.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komigenmichelle:

jag vill verkligen verkligen inte

Jag känner på samma sätt, hade en extremt obehaglig första gynupplevelse för några år sen, det skulle vara en vanlig undersökning. Det var jobbigt att klä av sig, jobbigt att ligga där och framförallt gjorde det så sjukt ont. Höll på att svimma och vi fick avbryta... Sen dess har jag inte gjort någon.

MEN om du verkligen måste göra den, så kan du ju tänka att det kommer kännas bättre att ha gjort den, om det nu är något du vill ha svar på eller så. Säg till gynekologen att du är rädd, så vet hon/han om det. Tänk också som att det som händer där, stannar där, gynekologen kommer ju inte gå omkring och tänka på ditt underliv resten av dagen. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SheDevil:

Se det såhär: gå hellre på en rutinkoll första gången, eller en koll då du verkligen måste gå dit och det kommer vara betydligt obehagligare.

Det jag tycker är jobbigast är när de säger, ''du kan ta av dig trosorna nu''.

Varför är det obehagligare då? Gör dom andra saker då? Ja det förstår ja, de kommer jag också tycka e jobbigt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komigenmichelle:

Varför är det obehagligare då? Gör dom andra saker då? Ja det förstår ja, de kommer jag också tycka e jobbigt!

Om vi säger rutinundersökning: du lägger dig i stolen, de tittar, känner lite och sen är det klart. Ingen big deal.

Ska du göra något mer avancerat som göra ultraljud, sätta in spiral eller vissa upp diverse åkommor på fittan så är det snäppet värre. Både fysiskt och psykiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sådär var jag också första gången..
men när du väl har gjort din första gång så blir det bättre. det är bara att tänka på att dem gör såntdär hela tiden. deras jobb
sära titta undersöka nästa
sära titta undersöka nästa
sära titta undersöka nästa

du fixar det där ska du se.. alla gör det[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men gör det bara. De är vana vid allt.


   
SvaraCitera

Det äckliga är när de pressat in fem kilo glidmedel som man på måfå ska försöka torka bort medan man klär på sig.

En tjejkompis började skratta under undersökningen och råkade skjuta ut undersökningsmanicken rakt in i väggen när hon var där första gången. Haha! Lite konstig stämning, "jaa, jag ska bara gå och plocka upp den där jag.."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Det var jobbigt att klä av sig, jobbigt att ligga där och framförallt gjorde det så sjukt ont. Höll på att svimma och vi fick avbryta...

Ojj. Det lät ganska hemskt det där:o Efter undersökningen så kommer det nog kännas helt underbart skönt att jag har gjort det. Jag funderar fortfarande på hur jag ska göra


   
SvaraCitera