Aviseringar
Rensa alla

vill lära mig franska


Ämnesstartare

har läst tyska sedan 6an och har genom åren verkligen ångrat att jag inte valde franska. har precis börjat gymnasiet och jag kan inte välja till det. kan man ta franskkurser vid sidan om? hur mkt kostar det? eller hade det varit bättre att flytta till frankrike, bli förstådd på engelska och ta franskkurser där? ngn som gjort det? tror ni att det skulle fungera att jobba som au pair men tala engelska och sedan försöka med franska efter hand?

vet inte hur jag ska göra, vill gärna bo i frankrike ngt år och jag är inte så pigg på att plugga det nu om det ändå skulle gå mkt snabbare att lära sig det där. hur lång tid tror ni att det skulle ta att lära sig franska om man flyttade till frankrike och pluggade det där samtidigt?


   
Citera
Ämnesstartare

Kan du inte välja att läsa franska som ditt individuella val under tvåan och/eller trean?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moi je m'appelle Lolita
Lo ou bien Lola
Du pareil au même
Moi je m'appelle Lolita
Quand je rêve aux loups
C'est Lola qui saigne
Quand fourche ma langue,
j'ai là un fou rire aussi fou
Qu'un phénomène Je m'appelle Lolita
Lo de vie, lo aux amours diluviennes


   
SvaraCitera

varför vill du lära dig franska? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Kan du inte välja att läsa franska som ditt individuella val under tvåan och/eller trean?

verkar inte som det, men ska så klart kolla upp det nästa år. men det ser ut som att det inte kmr gå [sad][sad]

HelylleHerman:

varför vill du lära dig franska?

tycker det är vackert och skulle som sagt vilja bo i frankrike ngt år

ont pls


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

verkar inte som det, men ska så klart kolla upp det nästa år. men det ser ut som att det inte kmr gå

Okej, synd. Jag vet folk som exempelvis går i tvåan och läser nybörjarfranska med ettorna på skolan, det kanske vore något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Okej, synd. Jag vet folk som exempelvis går i tvåan och läser nybörjarfranska med ettorna på skolan, det kanske vore något.

ah, får se om det går här, men betvivlar det =/


   
SvaraCitera

Bästa sättet att lära sig är absolut att umgås med fransktalande - alltså är det ultimata att flytta till Frankrike. Dessutom är inte fransmän särskilt pigga på att tala engelska, så man är rätt tvungen att försöka göra sig förstådd på franska.

Sedan så är, i alla fall de kurserna man får i skolan, ofta kurser i franska inriktade på den skriftliga delen. Alltså stavning, grammatik och sådana saker. Detta är såklart bra att kunna, men det är ju den muntliga delen man vill kunna först och främst då denna är det man lär få störst användning av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör det inte, fruktansvärt onödigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

kan man ta franskkurser vid sidan om?

Ja, på internet. Livemocha.com [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Black Grail:

Gör det inte, fruktansvärt onödigt.

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hellin:

Varför?

Det är jävligt tråkigt, inte särskilt många talar det (jämfört med spanska och kinesiska, till exempel).

Samt att fransmännen KAN tala engelska, dom är bara så infantila att "dom inte vill".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Black Grail:

Det är jävligt tråkigt

Det är ASroligt att kunna göra sig förstådd på ett annat språk än engelska. Fransmännen börjar lära sig att engelska är viktigt men de är inte alls lika bra som tex svenska ungdomar, och har mycket svårare att lära sig, allt är ju dubbat osvosv.

Och franska är så fint.

Ont: Kanske bra att försöka läsa nån kurs på gymnasiet och få nån sorts grund, och sen flytta till Frankrike? Eller så blir man hämmad av det, kanske. Beror nog på hur man är som person.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Dessutom är inte fransmän särskilt pigga på att tala engelska, så man är rätt tvungen att försöka göra sig förstådd på franska.

Jag vet, men ifall men inte kan någonting. Men då kanske det bästa skulle vara att åtminstone ta en grundkurs innan man flyttade, så man har något att stå på.

Capture:

men det är ju den muntliga delen man vill kunna först och främst då denna är det man lär få störst användning av.

Jo och jag undrar huruvida det spelar så stor roll hur mycket man kan när det gäller grammatik och sådana saker, alltså om man flyttar till ett land så bör man ju lära sig språket väldigt snabbt ändå? Hade varit kul på sätt och vis att lära sig tala först och sedan skriva etc. I skolan lär man ju sig i stort sett tvärtom, iallafall så som jag har lärt mig. Hade nog varit en utmaning också då jag alltid är så mån om stavning, grammatik och sådant, att bara få tala istället. Härma, det är ju så man lär sig sitt modersmål, så det borde ju gå.

Black Grail:

inte särskilt många talar det

Värdelöst argument imo

daisy:

Ja, på internet. Livemocha.com

Ska kolla där senare, tack [smile]


   
SvaraCitera