Aviseringar
Rensa alla

vill lära mig franska


soimpolite:

Men då kanske det bästa skulle vara att åtminstone ta en grundkurs innan man flyttade, så man har något att stå på.

Ja, det skadar ju inte i alla fall. Så att man åtminstone kan enkla fraser.

soimpolite:

Jo och jag undrar huruvida det spelar så stor roll hur mycket man kan när det gäller grammatik och sådana saker, alltså om man flyttar till ett land så bör man ju lära sig språket väldigt snabbt ändå? Hade varit kul på sätt och vis att lära sig tala först och sedan skriva etc. I skolan lär man ju sig i stort sett tvärtom, iallafall så som jag har lärt mig. Hade nog varit en utmaning också då jag alltid är så mån om stavning, grammatik och sådant, att bara få tala istället. Härma, det är ju så man lär sig sitt modersmål, så det borde ju gå.

Ja, jag tror att det är bättre att lära sig muntligt först för att sedan lära sig att kunna stava till orden och sådant. Tror absolut att man lär sig fortare genom att tala, lyssna och härma än genom att få sitta och traggla hur man böjer olika verb och ha någon som talar om för en att "såhär gör man och såhär stavas det här - om en vecka har du prov på allt det här".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Ja, det skadar ju inte i alla fall. Så att man åtminstone kan enkla fraser.

ja, fast man skulle ju kanske i och för sig kunna lära sig en del grunder över internet.

Capture:

Ja, jag tror att det är bättre att lära sig muntligt först för att sedan lära sig att kunna stava till orden och sådant. Tror absolut att man lär sig fortare genom att tala, lyssna och härma än

Absolut. kan ju knappast tala tyska fast jag har läst det sedan 6an [rolleyes] hade antagligen kunnat mer om jag bott där i 1 år. Men då borde det ju fungera att flytta dit och inte kunna så väldigt mycket. Undrar bara om det skulle fungera att jobba som au pair eller ta kurser i både franska och sedan något annat ämne fast på engelska, så att man får tillstånd att ta CSN-lån. hade ju varit hur härligt som heslt. Egentligen går nog det mesta, man bara begränsar sig för att man inte orkar fixa saker.


   
SvaraCitera

Capture:

Ja, jag tror att det är bättre att lära sig muntligt först för att sedan lära sig att kunna stava till orden och sådant.

Njaa, för att veta hur orden ska uttalas måste man kunna läsa vokalerna.

soimpolite:

bli förstådd på engelska

De i Frankrike gillar inte att man talar engelska med dem, var där i våras och nästan alla ignorerade en när man pratade engelska med dem. Det är också många där som inte kan engelska.

Man kan läsa franska på medborgarskolan.


   
SvaraCitera

Ollevija:

Njaa, för att veta hur orden ska uttalas måste man kunna läsa vokalerna.

Så man kan inte veta hur ett ord uttalas genom att höra någon säga det och sedan härma? Har du lärt dig att uttala alla svenska ord genom att läsa vokaler?


   
SvaraCitera

Capture:

Så man kan inte veta hur ett ord uttalas genom att höra någon säga det och sedan härma? Har du lärt dig att uttala alla svenska ord genom att läsa vokaler?

Jo det kan man, tänkte fel. Jag tänkte mer på att läsa franska för då är det bäst om man vet hur vokalerna uttalas. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ollevija:

De i Frankrike gillar inte att man talar engelska med dem, var där i våras och nästan alla ignorerade en när man pratade engelska med dem. Det är också många där som inte kan engelska.

Det vet jag, tror jag skrev det [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dö inte av beundran nu, men

Je m'appelle, nueff

[blush]


   
SvaraCitera

du kmr få problem skit mycket jobb blir det, helt och hållet motsatsen till engelska,svenska och tyska franska är i samma språksläkte med spanska medan svenska ligger i samma grupp som tyska och engelska men ifall om du vill så fortsätt[y]


   
SvaraCitera

coolpeter95:

helt och hållet motsatsen till engelska

Finns hur många franska ord som helst som liknar eller är samma som engelska ord.


   
SvaraCitera

Capture:

Finns hur många franska ord som helst som liknar eller är samma som engelska ord.

men tänk så här på franska utalar man ej se och t tror jag om dem ligger i sist på ordet, och ifall om man ska lära sig franska är det uttal,skrift och läsa så det blir mycket iaf


   
SvaraCitera
kachin

hej = bonjour, salut
hur måru? = ca va?
jag mår bra = ca va bien
du är ful = tu est moche
hej då = au revoir

så nu har du lärt dig det jag gjort på 4½ år


   
SvaraCitera

coolpeter95:

men tänk så här på franska utalar man ej se och t tror jag om dem ligger i sist på ordet,

I franskan uttalar man i stort sett aldrig den sista bokstaven i ord.

coolpeter95:

och ifall om man ska lära sig franska är det uttal,skrift och läsa så det blir mycket iaf

Ja, det brukar vara alla dessa delar vilket språk man än lär sig. [confused]


   
SvaraCitera

men ifall om man tex pluggar i frankrike så måste det blir en självklarhet att man pluggar på skrift[rolleyes][rolleyes]


   
SvaraCitera

Gymnasiekurser i språk suger. Seriöst, du lär dig inte prata det språk du pluggar i skolan i Sverige, inte ens med MVG.

Om du skall till frankrike så kan det vara bra att kunna lite franska innan så att du slipper slösa tid på grunderna du lika gärna kunde lärt dig själv, utan kan snacka med folk istället.


   
SvaraCitera

Franska talas inte bara i Frankrike.

Franska talas som forsta eller andra sprak i 35 lander over hela varlden.

I Quebec, Kanada ar Franska forsta spraket och talas av 7 miljoner invanare, dock resten av Kanada ar Engelska. Montreal ar en mkt vacker stad som ligger bara 500 km norr om NYC.

Belgien, vastra Schweiz, Libanon, Haiti & vastra Afrika och delar av Karibbien ar Fransktalande


   
SvaraCitera