Aviseringar
Rensa alla

Vill (MÅSTE) ha hund, snälla hjälp och läs!


Ämnesstartare

isola:

De ska betala för den, bo med den och ta hand om den. Du kan inte göra allt själv.  Barn mår bra av att bo med djur och ta hand om dem, men som Aristoteles skrev så måste någon vuxen ha huvudansvaret.

Jag vet att det är de vuxna som har huvudansvaret men det kommer faktiskt vara jag som tar hand om hunden, skolar den osv. Fast sen är jag ju nog säker på att de VILL ta hand om den också.


   
SvaraCitera

Butterfly:

Jag vet att det är de vuxna som har huvudansvaret men det kommer faktiskt vara jag som tar hand om hunden, skolar den osv. Fast sen är jag ju nog säker på att de VILL ta hand om den också.

Då skulle de sagt det. Det krävs jättemycket av dem.
Kolla om du kan få vara hundvakt åt någon ibland innan du gör någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan ingen hjälpa mig och ge tips om hur jag visar dem och får dem att inse att jag också behöver hunden och kan ta hand om den? Snälla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Då skulle de sagt det. Det krävs jättemycket av dem.
Kolla om du kan få vara hundvakt åt någon ibland innan du gör någonting.

Jag har min kompis som har en tax och jag brukar gå ut med den då och då...


   
SvaraCitera

Butterfly:

Jag har min kompis som har en tax och jag brukar gå ut med den då och då...

Kanske kan du få passa den några dagar när de åker bort någon gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Kanske kan du få passa den några dagar när de åker bort någon gång.

Visst, jag kan tala med henne och fråga om jag kan gå ut med den lite oftare osv... gå förbi vårt hus när mamma är hemma och ser att jag frivilligt sätter ner min tid på gå ut med nån annans hund


   
SvaraCitera

Butterfly:

Visst, jag kan tala med henne och fråga om jag kan gå ut med den lite oftare osv... gå förbi vårt hus när mamma är hemma och ser att jag frivilligt sätter ner min tid på gå ut med nån annans hund

Ja det är bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

steg nummer två är?


   
SvaraCitera

Butterfly: Fast sen är jag ju nog säker på att de VILL ta hand om den också.

Ja men du kan inte skaffa och ansvara för ett annat liv baserat på tron att någon anna kan vilja sköta den. För du kommer inte kunna ta hand om den alltid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ja men du kan inte skaffa och ansvara för ett annat liv baserat på tron att någon anna kan vilja sköta den. För du kommer inte kunna ta hand om den alltid.

Näääääe..... Men har fixat nu lite med kompis så jag kommer hjälpa till att ta hand om hennes hund och det får kanske mamma att börja tänka om (när hon märker att jag kan ta ansvar.... sen har jag min bror som också isåfall är villig att hjälpa till)


   
SvaraCitera

Butterfly: Är inte säker än men kanske labrador eller schäfer

schäfer kräver väldigt mycket träning och hjärngympa annars blir det en gnällig och hyperaktiv hund som ingen orkar med

Butterfly: Jag vet det, men det var faktiskt så att jag är ute efter en egen hund och då är den ju välkommen, det handlar bara om att de tror att de är de som måste sköta allt, de har fel.

den måste vara välkommen av alla familjemedlemmar ni bor ihop alltså i en hunds ögon är ni en flock, om bara en i flocken är välkomnande och resten stöter bort den så kommer den inte trivas.. skaffar man en hund och bor med familjen så faller ansvaret med uppfostran på hela familjen oavsett.. eftersom ni är en flock


   
SvaraCitera

Butterfly:

Jag funderade på en vuxen hund som redan är ett par år gammal och jag vet att det blir lite svårare men det finns en massa människor som har gjort det och varför kan jag inte?

för att det är dumt att binda upp sig med ett djur som behöver rastas flera gånger om dagen och inte får vara ensam mer än ett fåtal timmar när man pluggar och eller jobbar. 
mene, har du tänkt bo hemma och leva av dina föräldrar i 10 år till så funkar det väl. 


   
SvaraCitera

Tips?

Ja om du ska ha en hund ska du först och främst inte köpa en äldre hund. För då kan hunden ha haft försämrade relationer till katter eller andra djur kanske till och med människor sedan innan.  

Sen så ska du inte köpa en stor hund som tar mycket tid och måste ha sällskap 24/7 som schäfern,vit herdehund,cocker spaniel osv...  För dom hundarna som jag just skrev är inga nybörjar hundar utan är till för erfarna ägare. Men du väljer själv om du vill ha eet så stort ansvar eller inte.

Hundar som jag kan rekommendera för dig är: Shetland shepdog Just den rasen verkar passa in på dig så som jag har förstått det hela...


   
SvaraCitera

En ras för mig är kooikerhundje 🙂


   
SvaraCitera

sicilianmind:
Vilken ras specifik? Du kan få min bror om du vill

hahaha


   
SvaraCitera