Aviseringar
Rensa alla

Vill ställa i min lilla Canon


Ämnesstartare

Tjenixen!

Jag har haft en systemkamera i ca tre år men är ganska dålig på att manövrera den. Tänker att det är dags för mig att lära mig! Det gäller en Canon 550D och jag tänkte fråga er som också använder Canon om ni använder några särskilda inställningar som ni kan tipsa om?

Vet att det är olika beroende på hur ljuset är där man fotar osv, men jag håller på och trixar för att få till nånting på M, men allt blir bara fel. 🙁 Har ni några standardinställningar ni går efter?

Kramiz


   
Citera

fråga någon vän som kan lite.

lär dig använda M, det är simpelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

lär dig använda M, det är simpelt.

Och helt onödigt ofta, folk romantiserar manuellt nåt så jävulskt som om det hade varit något man använder till allt. Lite som hur vissa har fått för sig att auto-fokus är satan själv.

Kör på bländer-prioriterat eller slutar-prioriterat för det mesta om du inte tänker fota något som du kan lägga mycket tid på och som du vill ha på ett väldigt specifikt sätt.

Te x så fotar jag rätt mycket gatufoto, jag går i stort sett aldrig ut ur bländar-prioriterat för det finns verkligen ingen poäng med att ha en specifik slutartid annat än att jag vill ha det som ger mest balanserad exponering. Vilket kameran gör snabbare och bättre än mig.

550D har väl en rätt så okej sensor om jag inte minns fel, med andra ord kan du nog ligga på 800 ISO om du känner för det.

Om du inte förstår vad något av detta betyder så ba fråga, jag håller på att somna så behöver något nördigt att skriva.


   
SvaraCitera

Semi:

Och helt onödigt ofta,

Verkligen inte, beror ju på helt hur man vill ha sina foton. Iofs så kan man ändra allt i datorn så man kan ju använda automatisk helatiden.


   
SvaraCitera

eller beror ju helt på vad man ska fota


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Verkligen inte, beror ju på helt hur man vill ha sina foton.

Ja, precis. Med andra ord, om jag tänker medvetet ta en jättelång exponering så är det klart jag behöver manuellt ändra bländare och ISO mm men det är ju ca 1 på 1000 bilder. Bättre att lära sig använda varje del för sig först och bli bra på det.

Säger inte att manuellt är svårt, det är det verkligen inte. Men det tar tid att ändra allting när du bara behöver ändra en sak egentligen, och att tappa tid när man ska fota ett ögonblick är helt bäng.

Macktorsken:

Iofs så kan man ändra allt i datorn så man kan ju använda automatisk helatiden.

Vitbalansen går ju att ändra helt, allt annat kommer ju skapa artefakter på olika vis. Du kan ju heller inte skapa massor med rörelseoskärpa i en dator om du inte vill sitta ner i några timmar och har massa referensmaterial te x.


   
SvaraCitera

Semi:

Men det tar tid att ändra allting när du bara behöver ändra en sak egentligen, och att tappa tid när man ska fota ett ögonblick är helt bäng.

jo gäller vara blixtsnabb för att fota tex gatubilder med manuell. [crazy]

Semi:

Du kan ju heller inte skapa massor med rörelseoskärpa i en dator om du inte vill sitta ner i några timmar och har massa referensmaterial.

Nä, inte just det. Men man kan ändra så jävla mycket på datorn. (nu kommer mitt hat mot dagens bajs fram) man behöver inte ha någon kunskap alls för att ta foton, folk köper feta systemkameror och tar massa fula bilder och redigerar dom enligt "modet" blläääääääää. vad hände med det gamla viset? [cry][cry] där man inte fick facit i handen utan var tvungen att veta hur saker egentligen fungerara?!??!? [cry][cry][cry][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur kan en 550d vara tre år gammal?
Jag köpte en 500d för två och ett halvt år sedan, då var den ny på marknaden.

Semi:

Och helt onödigt ofta, folk romantiserar manuellt nåt så jävulskt som om det hade varit något man använder till allt. Lite som hur vissa har fått för sig att auto-fokus är satan själv.

Jag finner det lättare att få det resultat jag eftersöker då jag fotograferar med manuellt(använder dock autofokus).
Man behöver bara lite övning.
Dessutom är det kul att faktiskt kunna tekniken och veta vad man snackar om.


   
SvaraCitera

min autofokus är halvtrasigt för jag tappade objektivet på golvet. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

världens starkaste man:

Man behöver bara lite övning.

Handlar ju inte om övning, handlar om hur snabba fingrar du har.

Finns ju verkligen ingen som helst poäng att te x gå ut ur TV om du ska te x gatufota eftersom att det handlar väldigt mycket om att fånga ett väldigt kort ögonblick och det enda du vill ha koll på är att det blir en balanserad exponering och att du har ett bra skärpedjup.

världens starkaste man:

Dessutom är det kul att faktiskt kunna tekniken och veta vad man snackar om.

Det gör man även om man avnänder AV och TV. Säger inte att M inte har någon poäng, jag fotar väldigt mycket i M. Mitt problem är att folk har fått en konstig bild att det på något sätt ska vara det enda man använder vilket jag tror kan vara lite skadligt för folk som försöker lära sig.

Auto är jättesämst, men det är inte vad jag pratar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Handlar ju inte om övning, handlar om hur snabba fingrar du har.

Snabba fingrar kommer med övning.

Semi:

Finns ju verkligen ingen som helst poäng att te x gå ut ur TV om du ska te x gatufota eftersom att det handlar väldigt mycket om att fånga ett väldigt kort ögonblick och det enda du vill ha koll på är att det blir en balanserad exponering och att du har ett bra skärpedjup.

Förvisso, men jag tycker inte att det är så svårt att först ställa in efter ljuset och sen ba kötta.

Semi:

Mitt problem är att folk har fått en konstig bild att det på något sätt ska vara det enda man använder vilket jag tror kan vara lite skadligt för folk som försöker lära sig.

Okej, jag har inte stött på sådana åsikter annat än hos rediga fotonördar på fotoskolor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

världens starkaste man:

Snabba fingrar kommer med övning.

Om du med snabba menar snabbare än någon människa på jorden.

Jag förstår inte ens varför detta behöver diskuteras, det är liksom allmänt accepterat att AV och TV är the bomb när du ska fota något fort och vill ha en bra exponering.

världens starkaste man:

Förvisso, men jag tycker inte att det är så svårt att först ställa in efter ljuset och sen ba kötta.

För skuggor finns inte i din värld? ^^

världens starkaste man:

Okej, jag har inte stött på sådana åsikter annat än hos rediga fotonördar på fotoskolor.

Det är en allmän attityd att om man kan manuellt så har man släppts in i någon sorts hemlig klubb där bara folk som är asbra på foto sitter när sanningen är att de flesta foton som tas som inte är förarbetade är tagna i AV eller TV. Och jag är en sån fotonörd på en fotoskola [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Om du med snabba menar snabbare än någon människa på jorden.

[cool]

Semi:

Jag förstår inte ens varför detta behöver diskuteras, det är liksom allmänt accepterat att AV och TV är the bomb när du ska fota något fort och vill ha en bra exponering.

Jag säger inte att det är sämre, bara att min allmänna känsla är att det går i stort sett lika bra med M om man bara har rörelsemönstret invant.

Semi:

För skuggor finns inte i din värld? ^^

Jo, absolut, men jag brukar ställa in kameran efter "överlag-ljuset" och sen rulla fram och tebax på tratten beroende på de små detaljerna. det fungerar allt som oftast lika bra som då jag fotograferar med AV eller TV. Lovar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skrev samma sak två gånger. Heja mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

världens starkaste man:

Hur kan en 550d vara tre år gammal?

CA TRE ÅR SA JAG JÖ!! dvs typ 2 och ett halvt - 3 år


   
SvaraCitera