Forumet - ville leka smart framför min lärare, fick diss :(

ville leka smart framför min lärare, fick diss :(

156 0 21
jag kom på en ny matematik formel som dom skulle använda i matteböckerna.

full av hopp o hybris traskade jag in på mattelektionen. och med en spydig dryg röst berättade jag om mina nya fynd.

men fick inte det gensvar jag sökte efter. hon sa att min formel var mer ellre mindre självkar.

SJÄLVKLAR=!?= JAHA, vARFÖR ÄR SÅDANA TAL VG och MVG TAL I BOKEN DÅ OM DOM ÄR SÅ SJÄLVKLARA=?

blev arg, så jag tänkte gå från mattelektionen. då kom min kompis o gav mig ett papper. märkte att han ville mig väl. så jag lugnade mig o kunde vara kvar resten av mattelektionen.

så ere.

diskussionsunderlag: kan pingviner flyga?
hihihi vad rolig du är precis som dom i min förra gäng
tog en formel ur boken (kansk visste de ej) eller hittade bara på 1, gick tilll lärarenoch argumenterade om vrf den borde införas. Bra sätt att döda tid på samtidigt som man får höga betyg för att man är aktiv och vill diskutera matte

Spana också in:

Nintendo:

Ät mat regelbundet, sov ordentligt och plugga lite i matteboken trots eftersom du inte gick på lektionen!


ok, sksa försöka idag.

tänkte göra matten iaf. sen får vi se me de andra två.

kan se det hela positivt. gugge tycker nog att jag är bra som äter så lite, lr? :D

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -


Åtta:

Vill se din formel.


Myksa:

Visa!


vet inte, om ni lyckas motbevisa den så är det ju inte så bra mot mitt arga kynne.

men iof så innebär det att min lärare från KTH också hade fel.. fast skulle inte ens bli glad över det :/..
Myksa:

Visa!


Åtta:

Vill se din formel.


formeln är egentligen inga större konstigheter men:

vi ska plugga in att sin2x = 2*sinx*cosx

men varför lär vi oss inte istället n*sin kx = 2 * n sin kx/2 * cos kx/2

den andra är den allmänna formeln och underlättar massor i tänkandet. man blir inte lika låst i sitt tänk

svaret jag får är att det är självklart (vilket jag inte alls tycker, känns som om man i matten har svalt en hel del regler utan att egentligen veta VARFÖR, så skulle kunnat svalt att tex: i sin2x = 2*sinx*cosx har allmän formel: sin(kx) = k * sin x * cos x.
så att tex sin5x = 5 * sin x * cos x. vilket är fel det är ju 2 sin 2.5x cos 2,5x

så tyckte att istället för at man skulle lära in sin2x = 2*sinx*cosx
så skulle man lära sig min formel n*sin kx = 2 * n sin kx/2 * cos kx/2.

med hjälp av den så löser man enkelt svårare tal. o formeln är inte så svår egentligen. bara på dator som den ser svårare ut för att man måste skriva allt vågrätt(hon sa att man valt den andra för att inte göra det svårare för studenter[shake],). tycker själv att man skapar mer frågetecken om man inte tar den allmänna formeln

formeln sin2x = 2 sin x * cos x ger studenten för många olika tolkningssätt o ökar risken för att man kommer in i fel tankemönster. medan min är mer exakt.