Forumet - Virtuel undervisning?

Virtuel undervisning?

87 0 20
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4117006.ab

Jag orkar inte skriva så mkt. Men sumerar vad jag tycker om det här.

För det första känns det så typiskt svenkst att för dom som är "skoltrötta" ska vi serva och låta dom få undervisning via datorn istället i skola. Visst om man t.ex. är bort rest är nå dylikt så skulle det vara väldigt bra. Men de skulle bara vara för sånna fall. Inte om nån sku va "skoltrött". Vadå skoltrött? I verkliga livet så måste man ju endå gå på jobb fasst man sku va trött på de, exakt samma sak med skolan.

Vad tycker ni?
Men det kan ju finnas vissa anledningar till varför man inte går till skolan, och därför så tycker jag att det skulle vara bra med sånn typ av undervisning. Inte om man bara är "skoltrött", alltså inte orkar med skolan, utan om det är riktiga problem man har med att gå i skolan så tycker jag att det vore bra.

Spana också in:

isteche:

Vadå skoltrött? I verkliga livet så måste man ju endå gå på jobb fasst man sku va trött på de, exakt samma sak med skolan.


Några skillnader finns:
1. Det är fråga om ett BARN, inte en vuxen.
2. Att missa skolan på grund av att man är skoltrött medför en stor risk att krångla till hela sitt framtida liv rejält - en vuxen som går in i väggen kan visserligen få det jobbigt ekonomiskt ett tag, men har ganska goda chanser att börja göra något liknande längre fram ändå, så länge man har utbildningen.

Dock ser jag en del problem med det hela, risken finns att det används för lättvindigt och urholkar vikten och fördelarna med att gå till skolan. Har en känsla av att det ytterligare kommer öka klassklyftorna, då överklassbarn redan nu har bättre inställning till att plugga.

Jag känner mig kluven till det. Å ena sidan är det bättre att de pluggar hemma än att de inte pluggar - å andra sidan så tror jag att ökat eget ansvar inte är något som fungerar för de flesta skoltrötta. De jag känner som failat skolan har för det mesta haft mer problem med eget ansvar än med rutiner.
mediakatt:

Vad är problemet med att fler elever faktiskt kan få en utbildning? Allvarligt, vad?


Som sagt finns risken att skolan börjar tas mer lättvindigt, att barn som tycker skolan är tråkig känner att "jag gör det här hemma istället" och sedan blir det aldrig av. Rent anekdotiskt kan jag säga att hade jag haft den här möjligheten hade min skolgång varit ännu mer fucked-up än den är nu.
Stringburka:

Som sagt finns risken att skolan börjar tas mer lättvindigt, att barn som tycker skolan är tråkig känner att "jag gör det här hemma istället" och sedan blir det aldrig av.


Till en början så beror det väl till stor del på i vilka åldrar det gäller. Att lågstadieelever inte borde ha den möjligheten känns ganska självklart, av flera skäl. Sen så tror jag att de elever som väljer det för att något är tråkigt och aldrig gör det redan tar skolan ganska lättvindigt. Klart att den möjligheten finns, men möjligheten att helt enkelt skolka finns också.

Stringburka:

Rent anekdotiskt kan jag säga att hade jag haft den här möjligheten hade min skolgång varit ännu mer fucked-up än den är nu.


Rent anekdotiskt kan jag säga att jag läser gymnasiet via internetbaserad distansutbildning och om jag inte hade gjort det så hade jag med stor sannolikhet hoppat av vid det här laget. Att utgå från enskilda exempel funkar inte riktigt.
mediakatt:

Klart att den möjligheten finns, men möjligheten att helt enkelt skolka finns också.


Fast jag tror det är svårare att få ens föräldrar att godkänna skolk :)

mediakatt:

Att utgå från enskilda exempel funkar inte riktigt.


Nej, det var därför jag lade till "rent anekdotiskt". Det var inte ett argument, det var bara en liten anekdot. [smile]
mediakatt:

Till skillnad från att godkänna att man inte gör det man ska göra hemma? Det är ju i praktiken detsamma.


Jag tror att det är svårare att kontrollera. Man märker om ens barn är hemma; exakt vad denne gör och inte är nog svårare att hålla koll på hela tiden.

Jag är väl egentligen för en sådan här sak, men då krävs det att det är hård koll på vilka som får och inte får göra så. Det får inte tas för lättvindigt.
Stringburka:

Jag tror att det är svårare att kontrollera. Man märker om ens barn är hemma; exakt vad denne gör och inte är nog svårare att hålla koll på hela tiden.


Men skolan får väl rimligtvis komma med deadlines och dylikt och sedan informera föräldrarna om dessa inte hålls.
I grundskolan har detta inget plats i min åsikt. Finns mycket bättre sätt att ta uti med dessa barns problem (specialklasser etc. Beror på vad barnet i fråga har problem med). Att vara "skoltrött" i grundskolan beror troligtvis på andra anledningar än att utbildningen är speciellt hård.

Men när man talar om gymnasiet, vilket är en frivillig skolform, tycker jag däremot att det kan vara en bra lösning. Nivån på vad man ska lära in är mycket högre vilket kan bidra till något som kan kallas för "skoltrötthet". Dessutom borde problem som inlärningssvårigheter redan ha tagits upp och varit lösta i grundskolan.

Faktorn att vissa helt enkelt struntar i skolan är sorgligt, men gymnasiet är frivilligt och elever borde ha denna möjlighet att underlätta sin skolgång. Kanske det ökar antalet elever i den gruppen som klarar gymnasiet?