Aviseringar
Rensa alla

Vissa människor värda mer än andra?


Ämnesstartare

Jag har tänkt på en sak... Man brukar ju säga att alla är lika värda, men stämmer det?

Person nummer 1: Den här killen/tjejen har allt. Han/hon är trevlig, tränar och har bra fysik, många vänner, pengar, snygg, pluggar och är allmänt smart och det finns ingen som har något ont att säga om personen i fråga.

Person nummer 2: Den här killen/tjejen har inte speciellt mycket... Han/hon är uppkäftig och otrevlig, en gigantisk ölmage, eftersom han är otrevlig och svår att handskas med har han inga vänner, ett kasst jobb så ont om pengar, en gris skulle se ut som en gud i jämförelse, gick knappt ur grundskolan och folk pratar skit om personen...

Så är verkligen människor lika värda? Kan man höja sitt eget värde? Jag vill inte ha något svar som t ex att gud älskar alla eller att det är själen som är viktigast.


   
Citera
Ämnesstartare

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hejkattunge:

nej

Nej som i att människor inte är lika värda?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Människor har inget "värde". Det vi kallar värde är snarare hur mycket vill tycker om personen. En person kanske älskar en person, medans du hatar samma person. Då är personen mer värd i den första personens ögon än dina.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är upp till och var en och avgöra, tänker jag lol [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är objektivt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man är ändå lika värd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ending Jon:

Det är upp till och var en och avgöra, tänker jag

Wanking BC:

Det är objektivt

Det är just därför jag frågar [crazy] För jag tror att dem flesta känner igen det här i t ex skolan, det är alltid någon som är bättre än sig själv och som har fler vänner eller något sådant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vincenco:

man är ändå lika värd.

Varför är människor lika värda då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så det säger du:

Person nummer 1: Den här killen/tjejen har allt. Han/hon är trevlig, tränar och har bra fysik, många vänner, pengar, snygg, pluggar och är allmänt smart och det finns ingen som har något ont att säga om personen i fråga.

låter som jag hihi fast minus "många kompisar"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

Det är objektivt

subjektivt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror på vad man definierar som värde, det verkar ha blandats ihop med rättigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

subjektivt?

Förklara skillnaden
[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så det säger du:

Varför är människor lika värda då?

alla har snopp eller fitta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

Förklara skillnaden

subjektivt - personligt färgad åsikt
objektivt - det motsatta


   
SvaraCitera