Aviseringar
Rensa alla

Vitamin b5?


Ämnesstartare

Skulle Vitamin B5 funka mot nån som har mycket finnar? Grad 8-9 om det ger bättre insikt på vad jag menar med mycket finnar. Vågar inte ta Roaccutan pga alla biverkningar så vitamin b5 låter bättre.


   
Citera
Ämnesstartare

lulz,jag blev arg när jag fick EN finne förra veckan.

är d överdrivet mycke så ser jag d som smartare att käka medicin,även man får lida lite


   
SvaraCitera

Jag äter vitamin b5 nu och det fungerar faktiskt, hyn har blivit bättre. Det är dock rätt dyrt i längden, men kör på det om du tycker det verkar bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen; haha =)

alltforingenting; hur mycket finnar hade du innan du började med vitamin b5? har ett jobb så priset är ingen fara sen om det funkar så skänker jag fan pengar till dom som gjort medicinet!


   
SvaraCitera
Issen

howudoin:

Skulle Vitamin B5 funka mot nån som har mycket finnar?

Yes men du måste äta en sjuklig mängd... alltså kosttillskott 3 ggr om dagen, typ en tesked pulver eller en jäkla massa kapslar... många blir lösa i magen och grejer av de och de tar ofta flera månader innan de verkligen märkt... och de kostar typ, 300 i månaden så =)

Men visst, är du mån om att bli av med de kan de ju iaf vara värt att testa... även om inte finnarna helt försvinner så blir hyn över huvudtaget bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tog tetralysal i några månader allt försvann. jag hade ganska allvarlig acne tror jag,.. ingen aning vilken grad jag hade dock.. inga värre biverkningar bara att man var lite orolig i magen första veckorna men inget farligt:)


   
SvaraCitera

Solljus är det bästa [y]


   
SvaraCitera

howudoin:

Skulle Vitamin B5 funka mot nån som har mycket finnar?

Det beror lite på. Är dina finnar djupa eller ytliga? B5 hjälper. Mycket. Men om dina finnar är djupa kommer du inte att bli problemfri. Testa någon månad för att se, men jag skulle råda dig att tänka om gällande roaccutan (se nedan).

howudoin:

Vågar inte ta Roaccutan pga alla biverkningar så vitamin b5 låter bättre.

Lita INTE på vad vitaminb5-sidan säger om det där. Jag har pratat med en hudläkare om det. Man går på ständiga kontroller, ens dosering räknas nog ut och man kollar tidigare sjukdomshistoria. Du får torrare hud undertiden du tar det, och sämre salivproduktion. Om du använder fuktkräm, lypsyl och tuggummi under tiden kommer du inte att få några större problem. Du måste undvika solljus, och du blir lite nedstämd, men det är övergående. När behandlingen sedan är slutförd är du fri. Det är alltså en engångsbehandling över några månader, sedan slipper du tänka på finnar mer. B5 måste du äta resten av livet (eller iaf tills problemet försvinner naturligt). Om finnarna skulle komma tillbaka efter roaccutanet så kommer vanlig behandling att hjälpa, eftersom de kommer att bli ytligare.

Visst, det är ett cellgift, men det är strikt kontroll på det. Om dina värden försämras tas medicinen bort direkt. Du kommer inte att tappa håret, bli impotent, utveckla cancer och allt annat som det står på den där sidan. Det mesta är bullshit. Roaccutan är det bästa som finns, och även om b5 är bra kommer det aldrig att komma i närheten (oavsett vad de skriver).

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rivethead:

Solljus är det bästa

Om man har ärr förvärras de av solljus. De riskerar att bli permanenta då.


   
SvaraCitera

Dhagor:

Om man har ärr förvärras de av solljus. De riskerar att bli permanenta då.

Det finns väl även risk för att de blir permanenta om man använder krämer, tabletter m.m?


   
SvaraCitera

Rivethead:

Det finns väl även risk för att de blir permanenta om man använder krämer, tabletter m.m?

Det är möjligt. Antar att det isf beror på vilka krämer och tabletter man använder.
Har inte hört något om det, men det är mycket jag inte hört talats om.


   
SvaraCitera

Alltså.. vitamin b5, ger de inga biverkningar? Jag vet inte vad jag ska välja.. roaccutan eller vitamin b5 hmm.. har testat allt annat typ dalacin, tetralysal, differin, you name it. vad tycker ni?


   
SvaraCitera

Om jag ska beskriva mina finnar.. har mycket, men de är inte djupa. mest knottror, pormaskar och lite variga här och var. som sagt inga riktiga bölder.. inga ärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elmas:

Alltså.. vitamin b5, ger de inga biverkningar? Jag vet inte vad jag ska välja.. roaccutan eller vitamin b5 hmm.. har testat allt annat typ dalacin, tetralysal, differin, you name it. vad tycker ni?

Dhagor:

Lita INTE på vad vitaminb5-sidan säger om det där. Jag har pratat med en hudläkare om det. Man går på ständiga kontroller, ens dosering räknas nog ut och man kollar tidigare sjukdomshistoria. Du får torrare hud undertiden du tar det, och sämre salivproduktion. Om du använder fuktkräm, lypsyl och tuggummi under tiden kommer du inte att få några större problem. Du måste undvika solljus, och du blir lite nedstämd, men det är övergående. När behandlingen sedan är slutförd är du fri. Det är alltså en engångsbehandling över några månader, sedan slipper du tänka på finnar mer. B5 måste du äta resten av livet (eller iaf tills problemet försvinner naturligt). Om finnarna skulle komma tillbaka efter roaccutanet så kommer vanlig behandling att hjälpa, eftersom de kommer att bli ytligare.

Visst, det är ett cellgift, men det är strikt kontroll på det. Om dina värden försämras tas medicinen bort direkt. Du kommer inte att tappa håret, bli impotent, utveckla cancer och allt annat som det står på den där sidan. Det mesta är bullshit. Roaccutan är det bästa som finns, och även om b5 är bra kommer det aldrig att komma i närheten (oavsett vad de skriver).


   
SvaraCitera

Jag vet, men av tetralysal som inte är lika starkt fick jag hudutslag... så jag är rädd för att jag ska få liknande biverkningar (om inte värre) av roaccutan. Zink tabletter är ett annat alternativ. Någon som testat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kör vitaminb5/pantotensyra från http://www.pantotensyra.se Tycker det funkar utmärkt, roaccutan är också bra, använde det för några år sen, men min akne kom tillbaka.....hmmmm så känn efter lite...


   
SvaraCitera