Aviseringar
Rensa alla

Vittna mot gangsters


Ämnesstartare

Tickstart:

Inte vittna mot gärningsmännen (Du röstade på detta alternativ)

angår inte mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Knapp med tråkigt namn (Du röstade på detta alternativ)

Det beror helt på vad dem gjort och mot vem.

Jag tror förövrigt att du underskattar Hell's Angels ganska kraftigt.


   
SvaraCitera
leafar

patrick bateman:

angår inte mig

Kanske inte direkt. Men ett land med fungerande rättssystem måste väl ändå angå dig i allra högsta grad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Knapp med tråkigt namn (Du röstade på detta alternativ)

Hade velat vittna såklart.. men hela vittnesskyddsprogramgrejen osv.....
Jättesvårt. Beror på vad de gjort och vilka de är osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skall i framtiden vittna mot en av Sveriges mest aggresiva högerextrem organisation, känns en aning skrämmande.

Men jag känner mig ganska trygg, med tanke på att omkring 30 andra kommer lika så vittna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar:

Kanske inte direkt. Men ett land med fungerande rättssystem måste väl ändå angå dig i allra högsta grad?

njä. asså ärligt talat vet jag inte, jag kan inte sätta mig i en sån situation och hur jag kommer tänka

men helt spontant så säger jag nej. så länge ingen jag gillar eller bryr mig om drabbas så är jag hyfsat nöjd


   
SvaraCitera
nrg89

Tickstart:

Vittna mot gärningsmännen (Du röstade på detta alternativ)

En gång när jag tog bussen hem mitt i natten så satt jag längst bak i bussen, ni vet på "femsitsen". Bredvid mig satt en kille med sin flickvän, och plötsligt stiger det på fyra stycken ungdomar och en av dem känner igen killen bredvid mig. De springer fram och börjar slå honom i ansiktet och hota honom, tafsa på hans flickvän för att provocera honom. Allt detta när jag sitter bredvid och bara vill vara en miljon kilometer härifrån.

Sedan när jag börjar röra mig mot utgången för att kliva av, då kommer de på att jag har sett allting. De stannar mig och hotar mig med att om jag golar, då skall de döda mig, slå ner min familj, the usual stuff. Jag ringde polisen ändå, och de berättade för mig någon dag senare att de skickade en bil som stannade bussen och grep killarna.

Nu hade de ingen aning om vad jag hette (men jag bodde nära hållplatsen jag klev av på, så de hade kanske kunnat hitta mig) och de var antagligen så organiserade som ett ungdomsgäng på tjack brukar vara. Men jag vill tro att jag gör exakt samma sak igen, även om de vetat vad jag hette och de vart ett större gäng.

(Numera vill jag helst inte åka buss på natten i Göteborg, på spårvagnarna och pendeltågen finns det i alla fall kameror.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Vittna mot gärningsmännen (Du röstade på detta alternativ)

För att det är rätt.


   
SvaraCitera

Jag skulle vittna mot dem trots fara för mitt eget liv, vilket det skulle vara om jag gjorde det där jag bor nu.


   
SvaraCitera
leafar

nrg89:

på spårvagnarna och pendeltågen finns det i alla fall kameror.)

Vet vad du menar. Hur mycket jag än må ogilla ett övervakningssamhälle så har jag de där kamerorna att tacka för åtminstone en sak:

Jag var på väg hem med 11:an från en vän som bor i Bergsjön. Två killar i 18:års åldern steg på. Jag var ensam på min vagn och satt med mp3 och tittade ut genom fönstret. En av dem satte sig bakom mig och en på sätet på andra sidan mittgången. De började prata nonsens, skröt om att de skulle råna banker och skit. De vände sig till mig och petade på mig, jag tog ur hörlurarna och de började snacka samma strunt med mig. Jag bad dem lämna mig ifred och vände mig bort.

De fortsatte ett tag att påkalla min uppmärksamhet innan jag bad dem lägga av. Killen bakom mig sa något i stil med: "Han dissar dig, mannen. Shit vad han dissar dig." Den andra killen såg förbannad ut och sträckte handen bakom ryggen. Jag var övertygad om att han tänkte dra en kniv eller nått så jag påpekade hur dumt det vore av honom att dra kniv i en vagn full med övervakningskameror. Jag hittade på en historia om att en vän blivit hotad på vagnen och att gärningsmännen hade åkt fast några dagar senare tack vare kamerorna.

Killen hade stelnat till lite när jag frågat om han verkligen tänkte dra kniv. De slängde ur sig några förolämpningar men klev av på nästa hållplats.

Blev inte rädd förrän efteråt då det slog mig att det kunde slutat ganska illa trots att jag tror att det i deras fall var mycket snack och lite verkstad.


   
SvaraCitera
nrg89

leafar:

Killen hade stelnat till lite när jag frågat om han verkligen tänkte dra kniv. De slängde ur sig några förolämpningar men klev av på nästa hållplats.

Smart sagt! Även om jag vill påpeka att du hade turen att träffa på några sansade busar där. Många av dem kan inte bry sig mindre om vilka problem de kommer få av sitt handlande, och de absolut flesta vill inte resonera alls med någon.


   
SvaraCitera
nrg89

leafar:

Vet vad du menar. Hur mycket jag än må ogilla ett övervakningssamhälle så har jag de där kamerorna att tacka för åtminstone en sak:

Jag tror dock pendeltågen är ännu säkrare i och med att de har en tågvärd ombord som kollar i kamerorna om någonting inte står rätt till (mest ifall någon hindrar dörrarna från att stängas). Vad tycker du om det? Är det för mycket?


   
SvaraCitera
leafar

nrg89:

Smart sagt! Även om jag vill påpeka att du hade turen att träffa på några sansade busar där. Många av dem kan inte bry sig mindre om vilka problem de kommer få av sitt handlande, och de absolut flesta vill inte resonera alls med någon.

Tack! Det slog mig inte då men efteråt insåg jag hur otroligt lugn jag hade varit hela tiden. Inte bekväm men kall och beräknande. När det klivit av slog plötsligt hjärtat rejält fort och jag svettades.

nrg89:

(mest ifall någon hindrar dörrarna från att stängas). Vad tycker du om det? Är det för mycket?

Egentligen helt ok tycker jag väl. Förstår att man inte kan ha en värd vid varje dörr och att det av säkerhetsskäl kan vara väldigt vettigt.


   
SvaraCitera