Aviseringar
Rensa alla

Vore det häftigt om det könsneutrala pronomenet hen användes i Svenska lagtexter?


Ämnesstartare

Here we go! 


   
Citera
mynona

Nej, det vore inte "häftigt", men visst vore det bra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det bör vara könsneutralt, hur bryr jag mig inte om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varken eller. Ser inte hur det skulle öka jämlikheten mellan könen. 


   
SvaraCitera

manul:

Varken eller. Ser inte hur det skulle öka jämlikheten mellan könen. 

hjälper till att tvätta bort könskategorisering bl.a


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja det vore häftigt. så kan man få ha andra egenskaper än kön.


   
SvaraCitera

Nej, det vore knasigt! (Du röstade på detta alternativ)

eftersom det inte är riktigt tydligt vad det betyder samt att det inte finns några böjningar tycker jag inte det är läge nu.

jag tror att lagtexter för tillfället är könsneutrala men jag vet inte hur dom har löst det och står det han så tycker jag att det definitivt ska ändras till han/hon tills ordet hen har utvecklats till ett mer fullfjädrat ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:
hjälper till att tvätta bort könskategorisering bl.a

nej, hjälper till att stärka könets ställning och sociala inflytande genom att göra det könsneutrala könsligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det bör vara könsneutralt, hur bryr jag mig inte om.

Håller helt med. Men hen är väl en bra väg att nå dit, också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

/care I S3ONs lagtexter används det i varje fall inte.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hatar hen! (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT: nej, hjälper till att stärka könets ställning och sociala inflytande genom att göra det könsneutrala könsligt.

nej du är bara avundsjuk för att du är sämre


   
SvaraCitera

Jr. HBT:
nej, hjälper till att stärka könets ställning och sociala inflytande genom att göra det könsneutrala könsligt.

vadå? utan hen finns det ju inget könsneutralt? Att byta ut allt manligt och kvinnligt till hen gör inte hen könsligt. hen kommer att fortsätta vara könslöst. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:
vadå? utan hen finns det ju inget könsneutralt? Att byta ut allt manligt och kvinnligt till hen gör inte hen könsligt. hen kommer att fortsätta vara könslöst. 

det är inte så att könet migrerar från han eller hon till det könsneutrala pronomen man nu vill använda, men "hen" låter ju fint och humant bara för att det låter som ett kön.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utrum


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT: det är inte så att könet migrerar från han eller hon till det könsneutrala pronomen man nu vill använda, men "hen" låter ju fint och humant bara för att det låter som ett kön.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utrum

det finns inga personer utan kön så du kan väl bara låtsas att du inte finns eller nåt. vore bättre.


   
SvaraCitera