Forumet - Waldorfskolor

Waldorfskolor

2457 0 26
(ej att förväxla med salladen)

Waldorfskolan, även kallade Rudolf Steinerskolan, är en skoltyp som bygger på den av Rudolf Steiner (1861–1925) grundade waldorfpedagogiken. Waldorfpedagogiken är en internationellt utbredd reformpedagogik, som vilar på en antroposofisk syn på människan.
enligt wiki


Erfarenheter????

Är det någon som gått i sådan eller känner någon som gör/gjort? Verkar spännande. Är det någonting ockult inblandat, läste lite om det, sådant vill jag absolut inte vet av. Men gillar det där lite flummiga och egentänkande annars. Känns lite som motsatsen till montesoripedagogiken. Gick på montesoridagis och det var superstrikt.
Så, nu har jag trollat i den andra tråden för den där andra skolan där, så här kan jag vara allvarlig.

Waldorf-skolor ger mig faktiskt obehag på fullaste allvar.

isola:

Är det någonting ockult inblandat


Du har ju bland annat Eurytmi som känns väldigt new age-flummigt.



isola:

Men gillar det där lite flummiga och egentänkande annars.


Fast dom gör det på helt fel sätt.

Sen har de färglära som är helt fel och jätteobehaglig.

Har träffat lite folk som gått waldorf, de är allihopa kulturvänster-kids från överklassen som tror otroligt mycket om sig själva och sin skola

Spana också in:

Semi:

Har träffat lite folk som gått waldorf, de är allihopa kulturvänster-kids från överklassen som tror otroligt mycket om sig själva och sin skola


Men självförtroende är bra! Är dock mkt tveksam till ockulta inslag som sagt. Skulle aldrig sätta mina barn i skola som lär ut sådant trams.
Semi:

Inte samma sak som att känna att man förtjänar bättre än alla andra och att man är lite sådär fin i kanten (på ett kulturvänster sätt, inte det typiskt borgerliga sättet, de kan man tolerera, vänster-sättet är outhärdligt)


Det får man ta ur dem! Kanske vore det passande att ha dem i waldorf endast i småskolan.
jag har direkt erfarenhet och jag har hört många rykten
nu ska jag berätta om allt.



man går på eurytmi, en slags gymnastikdans, med dansskor, det känns töntigt. man gör lite ljud till kroppsrörelserna, är solar och sånt, jag minns inte så mycket.

man har inga skolböcker utan gör sina egna istället. man klipper och klistrar till sig en bok, sen gör man den till en faktabok genom lektionsanteckningar.

det finns god vegetarisk mat

lärarna luktar våt ull
det mesta luktar speciellt, eller, det luktar antis. det luktar ofta gott.


man kanske delar klass med antisar som lever i elfria hem och inte ens får spendera sin fritid med att lyssna på radio, hur stor del av ens kamrater som utgörs av sådana beror på hur extrem skolan är. Jag gick i en ickeextrem, det fanns bara en. I de mer extrema utgör dessa den större delen av klassen.

Antisarna tror att tv är skadligt.



ja det var nog ganska mysigt, det mesta. i de mer extrema skolorna är det ganska otäckt, tycker jag. skolorna ser ut som mysiga hobbitbyar och anhängarna misstas lätt som ekologiska vegetariska myshippies, men bakom fasaden döljer sig många knasiga idéer och den inåtvända sektmentaliteten gör att otäckheter lätt lämnas osedda av omvärlden. Det finns stor Brist På Insyn.

Jag har hört om folk som inte är en del av den extrema sidan av antroprosofin som tar jobb på extremantisskolor och behandlingshem och vittnar om en hel del galenskap.
antisarna har bra delar och ungarna, även dem som kommer ifrån extremskolorna, lyckas konstigt nog ofta mycket bra i livet. Antisarna tränar mod, en stor del av det ungarna behöver lära sig är att bli modiga. Det innebär att antisarna har lektioner som består i att klättra högst i träden, balansera på skoltaket och köra bil på isen på frusen sjö.
Jag har själv gått waldorf större delen av högstadiet. Framtidskon gav en mycket bra beskrivning på waldorfpedagogiken. Men den skola jag gick på (i Örebro) var dock mycket bra och jag upplevde ingen som helst "anti-teknik hippie-känsla" där. Samt att det var lite av en helt annan sammanhållning bland gruppen där än vad det är i vanliga kommunala skolor. I min skola så behandlades verkligen alla människor likvärdigt och det var ingen elev/er som stod över någon annan i form av tex mobbning. Men dock så har dom sina årliga traditioner som tex "mikaelifest" en dag om året som kan uppfattas som sekteristiskt. Men det kan jag dock säga att det är helt ofarligt och det är ingen form av någon religiös hjärntvättning av något slag även om det kan vara väldigt mycket new age och paganism över det hela. När jag började där så hade jag direkt flyttats över dit efter några år i kommunala skolor som präglats av mobbning, misshandel+rån, självskadebetéende, självmordsförsök, hot, tvångsinläggning på bup och tvångsmedicinering etc. Det var mycket tack vare waldorf som jag tog mig ur detta och helades som människa såpass att jag fick tillbaks min framtidstro och tro på mänskligheten. Samt att jag lyckades i lugn och ro bearbeta bort svår social fobi tack vare att jag var sedd som en jämlik och fick nya vänner. Det är iaf min erfarenhet av waldorf och om du anser att det är bra eller dåligt är helt upp till dig. :)
Waldorfpedagogik är ett hot mot civilisationen, eller vore, om antroposofmongona kunde slita sig från att preparera sina åkrar med rutten getpung vid fullmåne tillräckligt länge för att övertyga någon tänkande människa att pröva på deras idioti

En av de grundläggande idéerna är att inte "indoktrinera" eleverna, utan lära dem att "tänka själva" - vilket innebär att eleverna själva är fria att bestämma sig för huruvida pi är ungefär 3.1415926535, 42 eller "banankex," att evolution och kreationism bör presenteras som likvärdiga alternativ och andra spännande påhitt. Att "lära sig tänka självständigt" är ju fint, men i de flesta fall är "självständigt tänkande" bara en eufemism för "indoktrinering i vad det än är för stollig alternativ filosofi läraren förespråkar," oavsett om det gäller kristendom, islam, judendom, antroposofi, kommunism eller "entreprenörskap."

De har även en intressant ovana att låta eleverna göra sina egna läroböcker, fyllda med dravlet de själva kommer fram till, istället för att använda faktiska läromedel.

Mattias94:

I min skola så behandlades verkligen alla människor likvärdigt och det var ingen elev/er som stod över någon annan i form av tex mobbning.


I lol'd. Den enda som är efterbliven nog att tro att en skola utan mobbning existerar är den som själv aldrig varit utsatt. Mobbning finns överallt, men det syns väldigt sällan. För det mesta är varken mobbare eller statister ens medvetna om att det förekommer, men förekommer, det gör det.
Gentlernen:

I lol'd. Den enda som är efterbliven nog att tro att en skola utan mobbning existerar är den som själv aldrig varit utsatt.


Jag blev så grovt mobbad i tidigare kommunala skolor att jag försökte begå självmord flera gånger och var tvångsinlagd på barn och ungdomspsyk för detta och senare tvugnen att ha hemundervisning tills jag slussades in i en waldorfklass. Så våga inte påpeka att jag "inte själv blivit utsatt" för det har jag mer än vad många människor skulle klara av. Jag hade utvecklat en hög grad av social fobi och var säker på att jag skulle få genomlida ett liknande helvete i waldorf också. Men det är tack vare att jag hamnade i en underbar klass som värderade varandra likvärdigt och behandlade folk så som dom själva vill bli behandlade och fick stor hjälp av skolan att ta mig ur det. Så jag har waldorf att tacka för mycket. Jag har även skrivit ett längre inlägg i tråden "Varit mobbad? Svara på dessa frågor" om vad som hände under den svåra tiden.
Mattias94:

Så jag har waldorf att tacka för mycket. J


Fast det är väl inte pga deras filosofi? Det finns ju som sagt mobbare i de bästa av skolor.

framtidskon:

. Det innebär att antisarna har lektioner som består i att klättra högst i träden, balansera på skoltaket och köra bil på isen på frusen sjö.


Fick du ej sådana lektioner
Gentlernen:

De har även en intressant ovana att låta eleverna göra sina egna läroböcker, fyllda med dravlet de själva kommer fram till, istället för att använda faktiska läromedel.


Våra läroböcker innehöll inget dravel som vi, eller vår lärare, själva kommit fram till. Det är inte som vi satt och hittade på vad vi önskade i våra böcker, det var lärarstyrd lektionsundervisning där vi sen sammanfatta vad vi läst och hört i våra böcker. Ibland fick vi utskrivna häften att läsa också, men vi hade inga böcker som gav oss "hela paktetet" och som styrde riktning åt oss. En tanke är nog också att låta klassens uppmärksamhet och intresse styra hur läraren ska presentera informationen och vilken riktning undervisningen ska ta.

Det är ju ett utmärkt process att använda så att man lär sig. Man tvingas bearbeta faktan man tagit in när man sen själv ska skriva ned den i sin bok. Man kan inte kopiera någon annans ord och meningar, utan tvingas hitta sina egna för sin egen kunskap.

Gentlernen:

En av de grundläggande idéerna är att inte "indoktrinera" eleverna, utan lära dem att "tänka själva" - vilket innebär att eleverna själva är fria att bestämma sig för huruvida pi är ungefär 3.1415926535, 42 eller "banankex,"


Nej.




isola:

Fick du ej sådana lektioner


nej, min skola var ju en av de mildare antisskolorna.
jag gick ett par år av mitt högstadium där, jag vet inte hur det är i lägre klasser, kanske gör de mer modgrejer då.
framtidskon:

och som styrde riktning


En sån tur att ni slapp bli "styrda" och istället var fria att lära er vilken kombination av granris och fårinälvor som är mest effektiv att gräva ned i sin biodynamiska åker under fullmåne.

framtidskon:

Man kan inte kopiera någon annans ord och meningar, utan tvingas hitta sina egna för sin egen kunskap.


Ja, det är ju helt lysande. Tack vare det är ni fritänkare nu fria att definiera Pythagoras sats med egna ord - t ex "fyra äpplen är fler än vinkelsumman i en likbent haiku oavsett pH-värde, men bara på fredagar."

Jäkla tur att ni står fria från indoktrinering från någon mossig gammal grek och kan bilda er egen kunskap istället.

framtidskon:

nej, min skola var ju en av de mildare antisskolorna.


Då kanske du ska låta bli att uttala dig kategoriskt om vad som förekommer och inte förekommer på antroposofernas dårhus?
Gentlernen:

En sån tur att ni slapp bli "styrda" och istället var fria att lära er vilken kombination av granris och fårinälvor som är mest effektiv att gräva ned i sin biodynamiska åker under fullmåne.


[bigsmile]

Gentlernen:

Ja, det är ju helt lysande. Tack vare det är ni fritänkare nu fria att definiera Pythagoras sats med egna ord - t ex "fyra äpplen är fler än vinkelsumman i en likbent haiku oavsett pH-värde, men bara på fredagar."


[bigsmile]

Gentlernen:

Då kanske du ska låta bli att uttala dig kategoriskt om vad som förekommer och inte förekommer på antroposofernas dårhus?


[bigsmile]

förlåt kompiz men...
var ska jag börja...

du kanske vill börja med att berätta om dina erfarenheter från waldorfskolorna som du och dina vänner gått på? Istället för att bara raljera blint om mina erfarenheter av waldorfskolorna jag, och mina vänner, släktingar och bekanta, gått på.