Aviseringar
Rensa alla

[wall of text] varför är alliansen bättre än sossarna?


Ämnesstartare

jagharenkattunge:

Jag håller med om att sossarna har klantat sig ibland. Främst med skolorna, egentligen.

fast det där är bara ett argument för att rösta på alliansen om man anser att alliansen gjort bättre ifrån sig än vad socialdemokraterna gjort. och jag är av uppfattningen att det till och med bland folkpartister tolkas som trollande om man påstår att jan björklund gjort bra ifrån sig som skolminister. det faktum att han har en militär bakgrund känns faktiskt inte särskilt meriterande, och om jag fick uppgiften att utse en skolminister så skulle det nog snarare vara någon med en bakgrund där pedagogik är mer framträdande än något gammalt befäl inom försvarsmakten. eller, för den delen, en krukväxt. anledningen känns rätt uppenbar.

en annan sak som björklund verkar missa är skolans roll i samhället. kunskapsackumulering är viktigt, men det utgör en rätt liten, och relativt lågt prioriterad del av de färdigheter elever tillskansar sig i skolan. social kompetens, förmåga att arbeta i grupp och liknande är helt rimligt att prioritera framför just kunskapsackumulering. detta illustreras rätt väl av gymnasiet, hur mycket av gymnasietiden spenderar den genomsnittliga eleven med att lära sig saker som de inte kan, och som är viktiga för deras fortsatta studier, i relation till den tid som spenderas med att utveckla social kompetens och samarbetsförmåga? handlade det bara om kunskaper så skulle grundskolan+gymnasiet ta avsevärt mindre tid för de flesta. det faktum att alliansen (så vitt jag vet) faktiskt inte har för avsikt att ändra på detta i någon större utsträckning antyder ju att de är av samma åsikt som sossarna.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

fast det där är bara ett argument för att rösta på alliansen om man anser att alliansen gjort bättre ifrån sig än vad socialdemokraterna gjort.

Ja, inte har alliansen gjort något bättre, snarare tvärtom [bigsmile]. Däremot tror jag att det kan ha varit bra att ha de blå en mandatperiod, så att det blir lite förändring. De kan luckra upp, så får de röda så och skörda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jagharenkattunge:

Ja, inte har alliansen gjort något bättre, snarare tvärtom [bigsmile]. Däremot tror jag att det kan ha varit bra att ha de blå en mandatperiod, så att det blir lite förändring. De kan luckra upp, så får de röda så och skörda.

fast det är inte nödvändigtvis en bra sak heller. som jag skrev i första inlägget (tror jag, om jag inte redigerade bort det) så innebär det faktum att alliansen numera faktiskt upplevs som en maktfaktor och ett reellt hot (vilket de inte gjort tidigare) att även "vänster"blocket är tvungna att i större utsträckning vara krystat ideologiska, för att inte uppfattas som just hycklande populister, när sanningen är en helt annan. svensk politik behöver pragmatism, inte populism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jagharenkattunge:

Vem styrde under andra halvan av nittiotalet och vem redde upp vems sabbade ekonomin då?

Du tror alltså att en socialdemokratisk regering hade skött och lyckats bättre under den omdiskuterade perioden i början av 90-talet? Vet du hur den ekonomiska situationen runt om i världen såg ut när högerblocket för en gångs skull kom till makten i början av 90-talet? Sovjetunionens fall osv? Vet du hur enormt det spekulerades med den svenska kronan i början på 90-talet, just i syfte att sänka och krascha den? Vet du att Riksbanken var tvungen att följa regeringens som en tamhund innan och under krisen på 90-talet? Tror du fortfarande att socialdemokraternas politik hade kommit till Sveriges räddning? Ifall du gör det så får du gärna skriva upp varför. Utifrån de premisserna jag skrivit.

jagharenkattunge:

Nej, sossarna tror inte att pengar växer på träd, de bara anser att det är viktigt med en välutvecklad offentlig sektor.

Och vem ska betala den här "välutvecklade" och stora offentliga sektorn ifall den privata sektorn minskar hade du tänkt? EU? Ska vi plocka EU-bidrag precis som Grekland?

Leijonsparf:

vad som är av större vikt är att vården förfaller

Om du inte har märkt det så har den gjort det de senaste 20 åren. Längre köer, nedskärningar, färre läkare, nedlagda akutmottagningar osv. Och detta har INTE skett under alliansens mandatperiod(er).

Leijonsparf:

problemet är att byråkratin fungerar alldeles för dåligt

På vilket sätt har byråkratin och myndigheternas organisation och arbete, enligt dig, förändrats de senaste 15 åren? Har de blivit sämre de senaste 4 åren, eller har du helt enkelt bara personligen råkat ut för något segdraget ärende till följd utav sossarnas förstörande av landet och våra myndigheter de senaste decennierna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

På vilket sätt har byråkratin och myndigheternas organisation och arbete, enligt dig, förändrats de senaste 15 åren?

ärenden som tidigare behandlats av försäkringskassan behandlas nu även av socialtjänsten, efter att ansökningar (som är obligatoriska) nekas. i och med ökad arbetsbörda till följd av ökat antal ärenden och mer ingående behovsprövningar så är handläggningstiden för vissa ärenden numera helt abnormt lång. allt detta för att spara in struntsummor, till priset av radikalt ökad arbetsbörja för de berörda myndigheterna, och inte minst långt mer pappersarbete för de personer som behöver bidragen. detta drabbar även vården, som får ännu större krav på sig, med uppföljningar, utvärderingar, och så vidare.

Chryseus:

Har de blivit sämre de senaste 4 åren, eller har du helt enkelt bara personligen råkat ut för något segdraget ärende till följd utav sossarnas förstörande av landet och våra myndigheter de senaste decennierna?

jag har inte haft kontakt med sociala myndigheter under nog lång tid för att kunna uttala mig, men jag har läst flertalet debattartiklar och dylikt från folk inom försäkringskassan och socialtjänsten, och personligen varit närvarande när personer med detta som yrke redogjort för försämringar som skett till följd av alliansens förändringar. och flertalet läkare som jag haft kontakt med har också uttryckt illa dold avsky mot förändringarna som skett på senare år. överlag så verkar ingen av de som faktiskt är inblandade uppleva förändringarna som positiva.

kan tilläggas att jag främst haft kontakt med socialen, som inte drabbats på samma sätt. deras arbete har i princip pågått oförändrat, förutom att deras arbetsbörda ökat till följd av folk som slussas över från försäkringskassan, som inte längre kan godkänna deras ärenden, men deras behandling är fortfarande ett krav för att socialen ska röra ärendet i fråga. ökat jobb, men inte alls i samma utsträckning som en del andra myndigheter. och försäkringskassans utredningar är långt mer ingående och tidskrävande än socialens, vilket inte bara innebär dubbelt arbete, utan mångdubbelt. deras riktlinjer är helt enkelt skitdåligt skrivna, vilket var ett avsevärt mindre problem innan alliansen kom till makten och ändrade dessa riktlinjer.

det faktum att inga siffror så vitt jag vet redovisats för hur mycket pengar som sparats är väl något av en indikation på att det som bäst är ett nollsummespel, av precis samma anledning som moderaterna en gång i tiden motsatte sig allmänt barnbidrag. det är möjligt att det rent siffermässigt är en sämre lösning, och leder till ökad arbetsbörda och ökat jobb för alla inblandade, men det är ju mer ideologiskt trovärdigt för alliansens väljare. alliansens förändringar handlar mycket sällan om effektivitet, de handlar bara om att få alliansen att framstå som svenska folkets riddare i blanka rustningar som bekämpar mygel och orättvisor. detta är, som jag ser det, en uppenbar lögn,

märk väl att detta var ett problem även under sossarnas styre. men att byta ut en dålig lösning mot en sämre lösning tycker i alla fall jag är en uppenbar försämring.

det kanske verkar som att jag hakar upp mig på ett fåtal frågor, men det är mest för att de är bra exempel, som jag är skapligt bekant med. att hänvisa till någon helt annan förändring som lett till positiva resultat i praktiken uppmuntras. att jag bad om några som helst förbättringar som alliansen gjort bättre än vad sossarna hade gjort är mycket medvetet i första inlägget. jag förväntar mig inte att någon ska förändra mina ideologiska ställningstaganden, men jag hyser någon vag förhoppning om att någon ska förklara vad alliansen är bättre på än sossarna. de flesta verkar ju vara överens om att deras målsättningar och ideologi på det stora hela är i princip identisk, så metoder är ju det enda rimliga kriteriet att jämföra.


   
SvaraCitera