Aviseringar
Rensa alla

webbplatser för att förbättra min svenska



   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi här en svensk TV-kanal, men jag inte titta mycket på TV.


   
SvaraCitera

Ingen sannfinländare där inte [rolleyes]


   
SvaraCitera
time
 time

Miljötalibanen:

del av sverige

Över min och 90% av ålänningarnas döda kropp.


   
SvaraCitera

Izmoroz:

Är där inga bra metal musiken på svensk?

Skulle satsa på att kolla på svensk film, Ingmar Bergmans filmer brukar ha väldigt tydligt tal. Kan väl passa på att rekommendera lite svenska band som Ebba Grön, KSMB, Asta Kask, Nationalteatern och lite annat beroende på vad du lyssnar på vanligtvis.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Över min och 90% av ålänningarnas döda kropp.

Varför undrar jag då? Ni snackar svenska till modersmålet och måste sedan lära er finska. Känner ni inte större samhörighet med sverige än vad ni gör med finland? Skulle inte livet bli mycket enklare ifall ni blev en del av sverige?


   
SvaraCitera
time
 time

Miljötalibanen:

Varför?

För det första är det inte finskan som är obligatorisk, utan ett tredje språk utöver modersmålet och engelskan. Man kan välja andra språk också, alltså, men finskan är vanligaste valet då det ger bättre meriter i arbetslivet om man har tänkt stanna här.

Livet skulle inte bli enklare om vi tillhörde Sverige, vi skulle ju knappast få behålla vår självständighetsstatus då. Istället för att vara närmast en välfärdsö tack vare skattepengsavtalet vi har med Finland, skulle vi vara en fattig kommun och leva på turismen som typ Gotland. Nej tack.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Livet skulle inte bli enklare om vi tillhörde Sverige, vi skulle ju knappast få behålla vår självständighetsstatus då. Istället för att vara närmast en välfärdsö tack vare skattepengsavtalet vi har med Finland,

Åh fan det var något nytt. då förstår jag bättre.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Mitt bästa tips är att se svenska filmer (fast de är todella huonoja)

nej nu är du mycket orättvis
man måste ju inte se reine och mimmi i fjällen liksom


   
SvaraCitera
time
 time

framtidstron lever:

nej nu är du mycket orättvis

Haha förlåt [blush]
Tycker inte alla är dåliga. Men många är!


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Tycker inte alla är dåliga. Men många är!

det gäller filmer överlag och är inget särskilt för svensk film.


   
SvaraCitera

Om du ändå är inne på band kanske du vill lyssna på det svenska vikingarockbandet Hel. även Ultima Thule om du inte redan kände till dom. Båda banden går att finnas på spotify.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hittat Hel på samma dagen, och jag älskar det.

Tack.


   
SvaraCitera

Izmoroz:

Vad bra sidor vet du?

Sötnos.
Det bästa du kan göra är att läsa böcker.
Inte Science-Fiction och såna bajsgrejor.
Men bra böcker.
Gå till ett bibliotek och drick kaffe och bara känn dig så himla bra för att du går dit. Och läser. Blir en finare människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag inte veta tillräckligt svensk för att läsar böcker.

Om jag kan knappt gå, måste jag börja träna från att köra maraton?

Det är okej att du inte vet mina gränser. Jag skulle ändå vilja att du vet att jag vet.

..Varför är Science-Fiction inte bra?


   
SvaraCitera