Aviseringar
Rensa alla

webbshistorik. skoldator


Ämnesstartare

Hej! Jag vet inte om det finns någon liknande tråd (är ny här) men jag undrar en grej:

Jag fick nyss höra att vi kanske kommer ha kontroll av skoldatorerna (vi har varsinn lånelaptop, som vi får köpa ut när vi slutar i trean, jag går i ettan). Nu är det så att jag har anvät den här datorn till bl.a. porr och även webcamsex. Visst jag har raderat webbhistoriken, det gör jag alltid och oftast är jag inne i privat surfning men kan skolans IT-snubbe ändå se vad jag har varit inne på?
[shake] Jag är jättenervös! Och någon som vet vad som skulle kunna hända om detta inträffade? skulle it-killen snacka med rektorn och skulle mina föräldrar få veta?! Tacksam för hjälp/svar!. Och OM det går att spåra, vet ni hur man ev. kan ta bort de spåren oxå?!


   
Citera

Skulle tro att inget mindre än en formatering är 100% säkert, men finns nog en hel del du kan göra för att förbättra dina odds.


   
SvaraCitera

men äsch, i värsta fall får du en high five av it-gubben [smile]


   
SvaraCitera

eeh menade...

jag är bara inne på pokemon :'/


   
SvaraCitera

Det är lugnt, inget kommer hända.


   
SvaraCitera
Tyrael

Ja, skolan har möjlighet till att spara ner loggar på vart man surfar i deras nätverk. Om det är lagligt har jag ingen aning om.

Eftersom de skall ta in datorerna har de antagligen inga sådana loggar.

Det låter ganska löjligt att de skall kolla webbhistorik som alla enkelt kan ta bort.

På min skola tog de stickprover och kollade om man laddade ner piratkopierat material, vettefan om de kollade historik också.


   
SvaraCitera

Vilka föräldrar till en 17-åring tror på fullaste allvar att denne inte tittar på porr?


   
SvaraCitera

Allting du gjort i din dator går att få fram. Men, tror inte att datorsnubben går in och tar fram borttagen webbhistorik. De flesta kollar nog porr och andra snusksidor på deras skoldatorer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Skulle tro att inget mindre än en formatering är 100% säkert,

vad innebär en formatering?


   
SvaraCitera

helloj:

vad innebär en formatering?

Att man installerar om hårddisken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Quint:

Att man installerar om hårddisken.

Okej, men försvinner allt på datorn då?


   
SvaraCitera

helloj:

Okej, men försvinner allt på datorn då?

Ja.


   
SvaraCitera

det e ju en sak att göra det medan du använder skolans nätverk och en annan om du använder ditt egna :/


   
SvaraCitera

Tyrael:

min skola tog de stickprover och kollade om man laddade ner piratkopierat material, vettefan om de kollade historik också.

Vad är ett stickprov? och vadå dem kan väl inte göra nått åt saken, du använder väl dig inte av skolans nätvärk när du laddar ner?


   
SvaraCitera

Leeilaa:

och vadå dem kan väl inte göra nått åt saken, du använder väl dig inte av skolans nätvärk när du laddar ner?

eftersom datorn fortfarande ägs av skolan kan de ta tillbaka den.


   
SvaraCitera