Aviseringar
Rensa alla

Whiskey och öl?


xsaosinx:

Gör som jag då och håll dig till öl/annan dryck under 6%. Klarar mig undan snefyllor varje gång. [cheers]

jo blir mest öl [smile]


   
SvaraCitera

Papper:

dåligt

Det är väldigt olika för olika personer. Vissa blir bakis av bara öl, andra av bara sprit. Samma sak med hur man blandar under kvällen.
Bara att testa.


   
SvaraCitera

Myksa:

Vissa blir bakis av bara öl, andra av bara sprit.

Alkohol som alkohol. Kroppen reagerar nog samma oavsett. Skillnaden ligger nog i placebo, och i vissa fall kan det ha att göra med allergier (vilket är anledningen till att många får huvudvärk av rödvin, allergi mot tanniner).


   
SvaraCitera

Stringburka:

Skillnaden ligger nog i placebo,

Jag får helt klart baksmällor av olika sorters alkohol. Visst det är inte helt svartvitt men det finns klara skillnader.
Alkoholen går ju in i kroppen olika snabbt och vissa drycker är ju fulare än andra. Finkelolja och skit ska ju göra sitt...


   
SvaraCitera

Myksa:

Jag får helt klart baksmällor av olika sorters alkohol. Visst det är inte helt svartvitt men det finns klara skillnader.
Alkoholen går ju in i kroppen olika snabbt och vissa drycker är ju fulare än andra. Finkelolja och skit ska ju göra sitt...

Som sagt, placebo är märkbar effekt, och hur fula dryckerna är är ganska irrelevant. Javisst, får du i dig stora mängder finkeloljor mår du dåligt, men det är ju inte direkt baksmälla, på samma sätt som du inte får baksmälla av drinkar bara för att någon spetsat din drink med något.

Dessutom är graden av finkeloljor i all sprit som säljs på systemet alldeles för låg för att påverka nämnvärt.


   
SvaraCitera
Papper
Ämnesstartare

YaBasta:

tängte om du var Öl man som fördömer alla som inte dricker öl jämt xD

Nä, jag är inte sån. ^^


   
SvaraCitera

Papper:

Nä, jag är inte sån

trevligt[bigcheers]


   
SvaraCitera

nå för att öl och whiskey är mycket gott men skulle aldrig blanda


   
SvaraCitera
Papper
Ämnesstartare

OF 5:

nå för att öl och whiskey är mycket gott men skulle aldrig blanda

Hehe, jag tänkte dricka var för sig.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Alkohol som alkohol. Kroppen reagerar nog samma oavsett.

ju ljusare sprit/dryck desto mindre baksmälla får man.

Papper:

kan man dricka öl och whiskey eller finns det risk för att man mår dåligt?

Watch your drink choice - Drinkers generally fare better when they stick with one drink. Each new type of alcohol a drinker puts into his or her system makes the body work that much harder and puts that many more toxins in the body, leading to a more severe hangover.

Clear liquors like vodka, rum and gin are better bets than dark or sweet liquors like bourbon, scotch or tequila because they have fewer congeners. Generally, cheaper liquor will result in a worse hangover than more expensive liquor.

mycket mer finns att läsa på min källa


   
SvaraCitera

variabel:

ju ljusare sprit/dryck desto mindre baksmälla får man.

Så om jag tar vodka och slänger i lite coca-cola så får jag mer baksmälla av den? Låter ju urdumt. Finns det någon vetenskaplig förklaring till detta?
Att en del får mer huvudvärk av rödvin än vitt vin beror på att överkänslighet mot tanniner är rätt vanligt, men varför skulle t.ex. bourbon ge mer baksmälla an t.ex. gin?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hum, kollade källan nu, sorry att jag missade den. Får läsa mer sen, tycks ju lite småskumt att det skulle bero på prislappen. Källan känns inte så välgjord när den talar om att man får mindre bakfylla om spriten är dyr. Särskilt med tanke på att ljus sprit ofta är billigare än mörk XD


   
SvaraCitera
Papper
Ämnesstartare

variabel:

Watch your drink choice

Hmm, jobbigt... Men jag kommer iaf ha med 1.5 liter vatten som jag ska dricka. Äter ordentligt innan jag börjar och äter ordentligt igen innan jag lägger mig. När jag har gjort så har jag knappt blivit bakis, så om jag gör så och dricker lite whiskey och mycket öl så borde jag inte må illa medans jag dricker iaf. Hoppas jag...


   
SvaraCitera

Stringburka:

variabel: ju ljusare sprit/dryck desto mindre baksmälla får man.

Så om jag tar vodka och slänger i lite coca-cola så får jag mer baksmälla av den?

jag menade mer på att vodka ger mindre bakfylla än whisky eftersom det är "orenare", samma sak med mörk vs ljus öl.

Stringburka:

Hum, kollade källan nu, sorry att jag missade den.

np m8. howstuffworks.com är awesome sida förövrigt.

Stringburka:

Källan känns inte så välgjord när den talar om att man får mindre bakfylla om spriten är dyr. Särskilt med tanke på att ljus sprit ofta är billigare än mörk XD

antar att de menar att till exempel en dyrare gin är bättre än en billigare gin. howstuffworks ska ses som en trovärdig källa.


   
SvaraCitera

Ljus rom som bacardi osv har jag läst är bland de som ger värst baksmälla. Själv bryr jag mig inte om sånt utan jag kan dricka hej vilt, lite vin, sen nån öl och gå på en whisky och sedan dricka grogg.


   
SvaraCitera