Aviseringar
Rensa alla

Wifi?


Ämnesstartare

Jag funderar på att skaffa wifi eftersom jag vill kunna surfa på min mobil utan att använda 3G. Kan man ha detta då?

http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbredband/hastigheter/mobiltbredband32.html

Finns det någon router som man kan använda utan att ha datorn påslagen? Hjälp reda ut detta tack! [smile]


   
Citera

Tjejen_med_hjärtat:

Kan man ha detta då?

http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbredband/hastigheter/mobiltbredband32.html


Nope, det ska ju in i en dator.

Om ni har internet hemma, skaffa en trådlös router (min familj skaffade en trådlös och fick den gratis av BBB då vi tecknade ett år till hos dem). Då får man med namn på nätverkat samt lösenord på själva routern så blir det enkelt att ansluta sen.


   
SvaraCitera

Köp en trådlös router som sagt, det går nog att få tag på en väldigt basic för 3-400 kr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Köp en trådlös router som sagt, det går nog att få tag på en väldigt basic för 3-400 kr.

Men går det inte att använda det mobila bredbandet i routern? Finns det ingen usb-port?


   
SvaraCitera

Tjejen_med_hjärtat:

Men går det inte att använda det mobila bredbandet i routern? Finns det ingen usb-port?

Vissa routrar har stöd för 3G-modem och även 4G-modem. Men långt ifrån alla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Randroid:

Vissa routrar har stöd för 3G-modem och även 4G-modem. Men långt ifrån alla.

Hur ska man göra då? Jag ringde och tänkte ta fast bredband från comhem, men vi vår lägenhet hade inte stöd för deras modem. Nu är jag inne på bredbandsbolaget, men enligt deras hemsida har vi inte något uttag för det heller. Kan vi inte ha fast Internet? Vi har ett uttag hemma, typ fiber uttag tror jag det heter. Vad kan man ha för internet i det?


   
SvaraCitera

Tjejen_med_hjärtat:

Kan vi inte ha fast Internet? Vi har ett uttag hemma, typ fiber uttag tror jag det heter.

Om det är ett fiberuttag får du väl fråga fastighetsägaren vilket bolag de har för fastigheten? I regel brukar det vara Telia, BBB, Bahnhof eller Comhem.


   
SvaraCitera
Lounge

Tjejen_med_hjärtat:

typ fiber uttag tror jag det heter. Vad kan man ha för internet i det?

har telia fiberlan, ring och hör med din hyresvärd vad huset ska ha för något

sedan kan du fråga aktuellt bolag om man kan få trådlöst internet via fiberllan med en router eller liknande

sedan kan du koppla upp dig med mobilen på hemmets wifi då du är där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Randroid:

Om det är ett fiberuttag får du väl fråga fastighetsägaren vilket bolag de har för fastigheten? I regel brukar det vara Telia, BBB, Bahnhof eller Comhem.

Vi fick en lapp hem i brevlådan men då var bara Bahnhof och några andra udda bolag med och det var väldigt dyra priser tycker jag.


   
SvaraCitera

Min mor har mycket problem med sitt internet och varje gång hon ringer till sin operatör skickar dem en ny router helt gratis. Prova du med[y]


   
SvaraCitera

Tjejen_med_hjärtat:

Bahnhof

Tjejen_med_hjärtat:

udda bolag

/facepalm


   
SvaraCitera

Tjejen_med_hjärtat:

Vi fick en lapp hem i brevlådan men då var bara Bahnhof och några andra udda bolag med och det var väldigt dyra priser tycker jag.

Du kan kolla på denna sidan var ni har.

http://www.spyber.com/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Du kan kolla på denna sidan var ni har.

Vet att vi har mobilt bredband från tele2 nu men det abonnemangen tar slut snart och då vill jag kunna ha ett annat nät så jag kan få tillgång till wifi. Den stora frågan är bara hur? [shake]


   
SvaraCitera

Tjejen_med_hjärtat:

Vet att vi har mobilt bredband från tele2 nu men det abonnemangen tar slut snart och då vill jag kunna ha ett annat nät så jag kan få tillgång till wifi. Den stora frågan är bara hur?

Jag menar att du kan se var ni har för ISP i ert hem, för att sedan kontakta dem för att få en ny router, var det inte det som var hela poängen?

Eller menar du att ni vill täckna ett nytt bredband som du kan surfa på? [shake]


   
SvaraCitera

Har läst tråden och fattar nu, om du vill ha 3G-bredband finns det routrar att köpa till just för 3G/4G som du bara stoppar in SIM-kortet i. Om du vill ha ADSL eller fiber är det bara att kontakta något företag, Banhof har jag hört väldigt gott om så de kanske är värda att ringa upp.


   
SvaraCitera