Aviseringar
Rensa alla

Wikipedia-leken för trötta ungdomar och äldre


Ämnesstartare

Kom på en forumlek som är mycket enkel. Först läser man en slumpvald Wikipediaartikel som användaren ovan har länkat. Sedan får man föra en saklig (eller osaklig) analys om ämnet i fråga. Du avslutar med att sedan själv länka en slumpad artikel.

För er som inte vet vad jag talar om så förklarar jag allt med denna bild:
2bb957a05eba42b784da21b7acb627bd.png

Hur detta kommer sluta är svårt att avgöra. Men för en allmänbildnings och koketteri-nörd som jag är så låter detta åtminstone lite roligt.

Första slumpade artikeln, skriv om följande:

Distichlicoccus sinaloanus


   
Citera

Istechetvåpunktnoll: Distichlicoccus sinaloanus

aldrig tidigare hört talas om detta. Dessutom en mkt kort artikel så svår att analysera. Men på tal om analys, så finns det ju en massa annat att snacka om. Tycker det är lite lustigt med de människor som bleker analen, på ett sätt förstår jag det, men på ett annat känns det otroligt onödigt, but then again, man kan säga detamma om alla skönhetsbehandlingar.   
Folkmaktspartiet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter: analys

GråterMycket gladLedsenParty

shatter: Folkmaktspartiet

För det första måste jag säga att det var ett grymt jävla namn på ett parti. Det andra jag vill ta upp är ju hur sjukt det är, att år 2014, styrs länder fortfarande av monarkier (informellt eller icke). Och att Thailands demokratiska process ser i ärlighetens namn ganska efterbliven ut. Menar dock inte att folket i Thailand är dumma i huvudet, problemet är ju att de som styr styrs utav någon form av gerillalobbyism. Intressant ur en samhällsanalytisk vinkel hur som helst.

Pyrnus insularis


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: Pyrnus insularis

Tycker att djur rent allmänt är ganska tråkiga att läsa om, speciellt när allt jag läser eller hör är på latin. Men spindlar är ju ganska coola, gillar dem. Speciellt de som kryper över armen och sånt. Fick träffa på en stor jäkla spindel i Sthlm år 2008, minnen asså Rullar ögonen  
När vi ändå är inne på biologi och analen har kommit på tal, så kan jag sprida mina små kunskaper som jag fått av mina kära biologilärare (hon e typ 63 år gamml). Tydligen är det bra för vaggan att fylla den med yoghurt. Och en kvinna (henne själv) kan få en tonårskille att få stånd enbart genom att vidröra armen. Tyvärr hade vi inga manliga elever i klassen när hon skulle demostrera, så hon fick nöja sig med en kvinnlig elev.   

Ranuccio I Farnese av Parma


   
SvaraCitera

(... och äldre Hjärta)


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Det var en av de kortaste artiklarna jag läst. Han levde tydligen mellan 1569 och 1622 och blev således 53 år gammal vilket jag tänker mig var ganska gammalt för den tiden. Det måste ju ha varit den tidens 90åring. Säg att en blev 90 vid 50 års ålder. Detta innebär att en blev 45 vid 25 års ålder och ca 22 vid 12 års ålder. Detta betyder alltså, enligt Bells förträffliga teori, att på 1500talet var en, en ganska stor bebisjävel när en föddes.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Bly


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Utvecklad teori: detta innebär att bebisarna på 1500talet kom ut ca 3 månader tidigare än vad de gör nu. En normal graviditet på 1500talet var alltså 6 månader. Inte konstigt att folk dog så tidigt, som i 50årsålder, det är ju en tuff start på livet att inte vara helt färdiggräddad. Det hämtar en sig inte så fort ifrån. Ranuccio dog alltså tidigt pga att korrelationen mellan nu- och dåtidens ålder och åldersidentifikation innebar att han föddes för tidigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bell: Robert Bly

En författare som jag aldrig har hört om förut. Intressant personlighet med en bladning av politisk aktivism och intresse för fornnordiska mytologier. Dock ger mig hela artikeln mig ångest pga. att jag själv läser för lite :(((


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Solna fögderi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bell: det är ju en tuff start på livet att inte vara helt färdiggräddad

Mycket glad
tumblr_myqsq0TTs51s4ip2qo1_500.gif


   
SvaraCitera

kände spontant "när i mitt liv kommer jag NÅGONSIN ha användning av den här kunskapen????" tack och lov var artikeln kort

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pimus_salemensis


   
SvaraCitera

Pimus Salemensis är en art av mörkerspindlar, som jag gissar gillar att hålla sig i mörkret alternativt är objektivt ondskefulla, har aldrig sett en bild på en sådan och känner egentligen inte till något mer än namnet och att den beskrevs av John Henry Blodigel på det glada 70-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bahrain_i_olympiska_sommarspelen_1988


   
SvaraCitera
reben

bahrain va me i os 88, dom sög, vann inga medaljer, men sen va dom bara sju pers o så va kan man vänta sig 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parachronistis


   
SvaraCitera

fjärilar e mkt fina finns i massa olika former, mönster, färger och så. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cecidomyia_baccata            


   
SvaraCitera
Draug

låter invecklat blev trött av att läsa din förklaring bara. Finns ingen energi över för wiki länkar nu inte.


   
SvaraCitera