Aviseringar
Rensa alla

Windows 7 - ska det vara såhär?


Åtta
Ämnesstartare

Dog samtliga designers i Redmond eller är de helt enkelt sämst i världen på sitt yrke?

Image

Hur är det tänkt att man ska förstå vad den där knappen gör, utan att prova den? Ikondesign har förvisso aldrig varit Microsofts starka sida (se bara skräpet som följde med XP. Så plottrigt att man vill dö) men fullt såhär dåliga brukar de då inte vara.


   
Citera

man provar den


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

soimpolite:

man provar den

Med den logiken så kan vi ju helt enkelt låta bli att ha ikoner ö.h.t. Varför inte bara ha en rektangel till allt?


   
SvaraCitera

Varför använder du Windows 7? För att gnälla på det? [crazy]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Penstrokes:

Varför använder du Windows 7?

Jag fick det gratis genom MSDNAA, och tänkte att jag skulle prova. Eftersom jag gillar vissa spel som endast finns till Windows så är det rätt bra att dual boota, och än så länge har Windows 7 faktiskt varit helt okej.

Penstrokes:

För att gnälla på det? [crazy]

Som sagt så tycker jag att Windows 7 över lag har varit helt okej. Men att de skulle missat en så extremt obvious grej känns bara extremt lol.


   
SvaraCitera

Skulle säkert ta skitlång tid innan jag ens förstod att det var en knapp. [sad]


   
SvaraCitera

Åtta:

Med den logiken så kan vi ju helt enkelt låta bli att ha ikoner ö.h.t. Varför inte bara ha en rektangel till allt?

ja i logiken. men nu får du ju ta hänsyn till hur det faktiskt är. det finns ikoner, rektangeln är en ikon. och det finns andra ikoner som inte ser ut som en rektangel.

men gillar du en massa övertydliga ikoner framför en snygg design så är det ju ditt val. då kanske du inte ska ha windows 7. men människor föredrar olika..


   
SvaraCitera

Jag tycker det inte är speciellt konstigt. Jag ser inte användningsområdet för att visa desktop, men jag tycker det inte är konstigare än att för att starta program trycker man på en flagga som börjar glänsa när man för musen över.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

soimpolite:

men gillar du en massa övertydliga ikoner framför en snygg design

"Snygg design"...? Den är extremt intetsägande, icke-informativ, och inte ens snygg. Det finns interface guidelines för applikationsutvecklare till de flesta plattformar, och även om jag inte läst de till Windows (jag vet inte ens var de finns) så är jag tämligen säker på att de troligen håller med t.ex. Gnomes HIG om att ikoner bör vara informativa - då det är dess syfte.

Vidare läsning:
http://turbomilk.com/blog/cookbook/criticism/10_mistakes_in_icon_design/

http://developer.gnome.org/projects/gup/hig/1.0/icons.html

Gentlemen:

Jag ser inte användningsområdet för att visa desktop

Det kan faktiskt vara tämligen smidigt. Men inte när man behöver föra ned sin pekare till det nedre högra hörnet och väl där pricka en 15 pixlar bred "knapp" för att göra det. Det kanske finns någon snabbknapp, men jag har då inte hittat någon ännu.

Gentlemen:

det inte är konstigare än att för att starta program trycker man på en flagga som börjar glänsa när man för musen över

Förvisso. Men där har man ju i alla fall sedan tidigare lärt användarna hur de ska göra. I tidigare versioner av Windows så har "visa skrivbord"-knappen haft en bild på ett skrivbord. Att nu frångå det till fördel för en anonym fyrkant känns aningen underligt.


   
SvaraCitera

Åtta:

"Snygg design"...? Den är extremt intetsägande, icke-informativ, och inte ens snygg.

du förstod mig inte. jag menar att ibland kan designen prioriteras så högt att det blir "problem" med andra saker (som ditt exempel).

jag har själv inte windows 7 utan vista vilket jag trivs med. men på de datorer jag sett osv tkr jag windows 7 designen verkar vara helt okej.

och att du inte tycker den är snygg är subjektivt. finns säker någon som tycker att den är snygg


   
SvaraCitera

trodde en systemvetenskapare som du använde unixgrejer (också[blush])[crazy]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Tickstart:

trodde en systemvetenskapare som du använde unixgrejer (också[blush])[crazy]

Det gör jag också. Men när man ändå får det gratis så skadar det ju inte att testa. [zzz]


   
SvaraCitera

Åtta:

Det gör jag också. Men när man ändå får det gratis så skadar det ju inte att testa. [zzz]

br. och ne


   
SvaraCitera

Åtta:

Att nu frångå det till fördel för en anonym fyrkant känns aningen underligt.

Många skrivbordsmiljöer för *nix har ju samma knapp, bara att den gömmer taskbaren istället.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Gentlemen:

Många skrivbordsmiljöer för *nix har ju samma knapp

En knapp som gömmer paneler har jag aldrig stött på. Dock vet jag att åtminstone Gnome har en knapp med samma funktion som knappen i Windows, dock har åtminstone Tango-versionen av den knappen en bild utav ett skrivbord eller en arbetsyta.


   
SvaraCitera