Aviseringar
Rensa alla

Windows, Solaris, Mac eller Linux


Ämnesstartare

Jag orkar inte ens flamewar:a. Jag förstår inte varför folk brusar upp sig så. Det handlar om preferens, ok? Personlig smak? Är det dina pengar jag la på min Mac, Linux-men? Nej, det var mina egna pengar (ok, det var dina pengar - studielån [cute]).

Allt jag har att säga är att efter noga övervägande blev valet Mac för mig. Windows vill jag inte ta i med tång och Linux... tja... Jag kom, jag såg, jag gick igen. Men jag är öppen för möjligheten, någon dag kanske, när jag känner att det passar mig. Min polare försökte alltid imponera på mig med grejer och göra mig Linux-sugen, men nu är han stolt ägare av en MBP istället. Så kan det gå. [crazy]
Önskar man kunde säga samma sak om Windows, men där vet man ju att kurvan är omvänd, det blir bara värre och värre.
Edit: Och Steve Ballmer är läskig.


   
SvaraCitera
Åtta

Zirro:

Apple alltid ser till att utrusta de med modern teknik jämfört med vanliga PC plastbitar

Lol. Hårdvaran är exakt densamma som i en vanlig PC, men med vit plast och ett äpple på. Om man inte är fullständigt efterbliven och köper en med mjuk, värmeledande aluminium.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Lol. Hårdvaran är exakt densamma som i en vanlig PC, men med vit plast och ett äpple på. Om man inte är fullständigt efterbliven och köper en med mjuk, värmeledande aluminium.

Ne, macar har ingen bios!


   
SvaraCitera

Hampie:

Inte ens hardcorenördar som sitter och kodar assembler för att det är kul brukar säga så om MacOSX.

Per definition är det lika uselt som windows, fast med en snyggare design. Windows är också ett riktigt uselt OS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Per definition är det lika uselt som windows, fast med en snyggare design. Windows är också ett riktigt uselt OS.

Då har du aldrig använt Mac OS X. Jag sitter med Vista i skolan och ser fram emot den dag då jag skaffar en egen bärbar Mac istället.

Det är en gigantisk skillnad mellan Mac OS X och Windows. Program kraschar otroligt sällan på Mac OS X, medan de kraschar hela tiden i Vista. Allting flyter dessutom på och går snabbare på Mac OS X eftersom OS:et inte tar alla resurser hela tiden.

Jag förstår inte hur man kan missa den skillnaden, i Mac OS X fungerar allting, på Windows kraschar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Per definition är det lika uselt som windows, fast med en snyggare design. Windows är också ett riktigt uselt OS

Vilken definition då? Mac är mer likt *nix än Windows (för att MacOSX är *nix kanske..). Eller menar du det faktum att det kostar pengar?

Annars innehåller MacOSX mer Open Source än MS dito gör. Darwin är OSS, Webkit är OSS, Apple är den största bidragsgivaren till CUPS, är med i utvecklingen av X11, etc. etc.


   
SvaraCitera
Åtta

Hampie:

Ne, macar har ingen bios!

Sant, de använder EFI istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har sagt mitt i den här diskussionen. Jag anser bara att om trådskaparen väljer ett annat operativsystem än Mac OS X så gör han ett misstag. Mac:ar kan köra alla operativsystem och är jäkligt bra datorer. The end.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Per definition

Jag är också nyfiken på den definitionen. Och jag heter Per!


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Speciellt när det handlar om t.ex trådlösa nätverkskort, ndiswrapper ger visserligen möjlighet att ta sig igenom det hela, men det är långtifrån så att det finns stöd för alla nätverskort, och det är ganska trist, det var ett stort problem på min gamla dator.

Om bara nätverkskortstillverkarna hade skapat drivrutiner till Linux så hade ju problemet varit löst. Men jag håller med dig - att det var krångligt att över huvud taget få igång det trådlösa nätverkskortet var en av anledningarna till att jag bytte över till Windows igen. Inte för att det är ett bättre operativsystem i sig, utan för att allt faktiskt funkade där. Nu har jag fastnat i Windows igen trots att jag inte längre är beroende av att kunna koppla upp mig till ett trådlöst nätverk, mest på grund av program- och spelutbudet.


   
SvaraCitera

IHBT, 10/10, would get trolled again, men ändå; let me interject for a moment...

Zirro:

hade inte särskilt snygg grafik

Subjektivt, och fullständigt irrelevant. Hur många fönsterhanterare har du testat? Har du testat att pilla lite på någon som helst inställning?

Zirro:

saknade många drivrutiner

Inte jämfört med OSX, nej.

Zirro:

det gick inte att göra mycket, helt enkelt

...eftersom du inte hade den ringaste aning om vad du sysslade med, och inte brydde dig om att försöka ta reda på det heller.

Zirro:

Försöker man installera ett program ska man skriva flera rader i terminalen

Eller så använder man menyn "Lägg till/ta bort program."

Zirro:

I Mac OS X och Windows dubbelklickar man bara på filerna 😉

Två olika paradigmer; i OSX och Windows installerar du dependencies själv och laddar hem program från suspekta sajter. I Linux använder du pakethanteraren ("Lägg till/ta bort program") för att installera i princip allting. Du kan även ladda hem installationsfiler och dubbelklicka på dem, om du känner för det.

Zirro:

De bygger på samma kärna

Nej det gör de inte. Läs på innan du uttalar dig.

Zirro:

Förövrigt har Mac OS X ganska bra hårdvarustöd

Nej. OSX har väldigt bra stöd för precis de prylar som finns i Appleburkar, och inget mer.

Zirro:

Då har du aldrig använt Mac OS X.

Jag har kört OSX i två-tre år, det var den pissigaste skit jag nånsin kört.

Zirro:

Det är en gigantisk skillnad mellan Mac OS X och Windows. Program kraschar otroligt sällan på Mac OS X, medan de kraschar hela tiden i Vista.

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Testa att ladda hem ett (lagligt, naturligtvis) filmklipp med t ex BitTorrent, sedan markerar du det innan det tankats färdigt - grattis, du har lyckats krascha Finder.

Zirro:

Allting flyter dessutom på och går snabbare på Mac OS X eftersom OS:et inte tar alla resurser hela tiden.

Är du helt från vettet? Syscalls tar en evinnerlig jävla tid under OSX, och all skit som pågår i bakgrunden våldtar maskinen fullständigt. Att Vista är ännu värre betyder inte att OSX är bra.

Zirro:

Mac:ar kan köra alla operativsystem och är jäkligt bra datorer. The end.

"Jäkligt bra datorer?" Appleburkar är runt 50% dyrare än motsvarande dator utan ett äpple på, och är dessutom benägna att spontant fatta eld lite då och då. (lol magsafe)

Zirro:

OS:et är riktigt billigt, under tusen kronor.

Tusen spänn för ett OS är billigt?!

Zirro:

Dock får man betala för hårdvaran, men det är den väl värd? Bästa hårdvara att köra både Windows och Linux på, samt att Apple alltid ser till att utrusta de med modern teknik jämfört med vanliga PC plastbitar 🙂

Nej ditt förbannade troll, Appleburkar innehåller medioker hårdvara till hutlösa överpriser.

Zirro:

Då fick jag gå till deras hemsida, ladda ner paketet där, och då får jag en mapp/fil med på skrivbordet som innehåller saker, dubbelklick på den öppnade den bara. Jag kunde inte göra något mer med den helt enkelt, inga av filerna inuti den gjorde någonting heller.

Översättning: "jag trodde att allting funkade exakt som på Windows och det gjorde det inte - LUNIX SUXX0RZ OMGWTFBBQ"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Testa att ladda hem ett (lagligt, naturligtvis) filmklipp med t ex BitTorrent, sedan markerar du det innan det tankats färdigt - grattis, du har lyckats krascha Finder.

Det är en feature! Nej, men det är inte så längre. Man kan till och med öppna filen och titta på den numera.


   
SvaraCitera

Hampie:

Det är en feature! Nej, men det är inte så längre. Man kan till och med öppna filen och titta på den numera.

Oh, snart är det i klass med windows 95!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Många verkar se terminalen som en nackdel och jobbighet, det tycker jag är lite märkligt. Använda terminalen är ju mycket effektivare och bekvämare att använda än ett användargränssnitt till varenda minsta detalj i systemet. Men det är väl förstås en smaksak.

Bortser man från eventuella jobbigheter som drivrutiner så är Linux/GNU ett underbart system. Brukar dock sällan uppstå problem även med detta. Ska dock inte uttala mig om alla dessa Mac OS som finns, då jag aldrig använt dem.


   
SvaraCitera

sylar:

Bortser man från eventuella jobbigheter som drivrutiner

Wat? Det där tror jag är helt distbaserat.


   
SvaraCitera