Aviseringar
Rensa alla

Windows xp pro sp3


Ämnesstartare

Ska installera windows xp på min dator som nu har windows 7.
Jag sätter in skivan i datorn, startar om, bootar skivan. Skivan laddar men sen kommer det upp en blå ruta där det typ står.

Windows was shitdown to prevent damage to youre computer. Jah har scannat hela datorn efter virus och allt sånt. MEn den funkar inte endå. vad ska jag göra.

Ska jag formatera hela hdd. Isånnafall med vilket program?


   
Citera

ExtoicWorm:

shitdown

[bigsmile]

Varför ska du intstallera Xp när datorn har W7? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gillar inte windows 7 bara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antagligen tillåter inte MS att du byter till xp..
MS gör sånt.


   
SvaraCitera
Åtta

Skaffa alla de drivrutiner du behöver och lägg över dem på en skiva eller ett USB-minne. Sedan formaterar du bara om din hårddisk och installerar XP på den. Dock ser jag inte riktigt varför du skulle vilja byta från W7 till ett 8 år gammalt operativsystem. Men visst, det är din dator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Windows 7 är försig bättre än vista, men tar endå önödiigt mkt kapacitet på datorn. WinXp tkr jag är bättre eftersom den tar mindre kapacitet. Nästan alla som jag känner har nedgraderat från vista/win7 till xp eller ubunto

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Windows 7 är däremot en piratkopierad version [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Dock ser jag inte riktigt varför du skulle vilja byta från W7 till ett 8 år gammalt operativsystem.

Vad är bra med w7? Motivera mig.


   
SvaraCitera
Åtta

aristoteles:

Vad är bra med w7?

Det håller sig för det mesta undan, men är ändå ett nästan fullvärdigt operativsystem. Det finner automatiskt drivrutiner till de flesta bitar hårdvara - dock sällan de nyaste drivrutinerna. Det krashar inte tillnärmelsevis lika ofta som XP och Vista. Hittills har jag bara stött på en enda blåskärm, trots att jag använt det i flera månader nu.

Men ja, om du inte spelar spel så finns absolut ingen anledning att köra det, förutom för att testa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Hittills har jag bara stött på en enda blåskärm, trots att jag använt det i flera månader nu.

Har kört xp länge och har inte sett blåskärm på flera år.

Åtta:

Men ja, om du inte spelar spel så finns absolut ingen anledning att köra det, förutom för att testa.

Ok, som jag trodde.

Åtta:

Det håller sig för det mesta undan,

Nja, windows är väldigt dålig på det där att hålla sig undan.

Åtta:

men är ändå ett nästan fullvärdigt operativsystem.

Nästan.[sad]

Åtta:

Det finner automatiskt drivrutiner till de flesta bitar hårdvara - dock sällan de nyaste drivrutinerna.

Det gör linux också, fast utan problem.

Åtta:

Det krashar inte tillnärmelsevis lika ofta som XP

Det var lääääääänge sen jag fick xp att krascha.

Men OM jag spelar, finns det en anledning att välja w7 framför xp, egentligen i ärlighetens namn?

Jag höll på att spy första gången jag såg "designen"[n]


   
SvaraCitera
Åtta

aristoteles:

Men OM jag spelar, finns det en anledning att välja w7 framför xp, egentligen i ärlighetens namn?

Alltså, ja. Det är så förbannat mycket behagligare än XP (och definitivt Vista). Jag kör ju betydligt mycket hellre Linux, men för att vara ett Windows-system så är det förhållandevis trevligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Alltså, ja. Det är så förbannat mycket behagligare än XP

Hmm, ok då är det nog inget för mig =/
Jag provade det en period och jag mer eller mindre mådde illa av det.
Men om dom fixar blackbox för det så kanske det blir bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad ska jag använda för program för att formatera C.
I vanliga fall så formateras ju hdd när man installerar operativsystemet på nytt men nu kan jag inte komma så långt.

Har försig funderat på Ubunto, vad rekomenderar ni om jag ska välja mellan xp och unbunto?

[chocked]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

jag strävar efter ett operativsystem som kräver så lite kapacitet som möjligt, så vad rekomenderar ni? är hellre inget dator snille som jag förmodar att dem flesta på denna tråd är [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ExtoicWorm:

jag strävar efter ett operativsystem som kräver så lite kapacitet som möjligt,

Jadu, ubuntu är väl resurssnålare än windows vista/7 iaf. Troligen snålare än xp, men kan inte lova.

Det finns mycket snålare distobutioner än ubuntu, men dessa kräver ofta mer kunskap/arbete.


   
SvaraCitera
Åtta

ExtoicWorm:

vad ska jag använda för program för att formatera C.

Du kan ladda ned en liveCD med gparted på.

ExtoicWorm:

Har försig funderat på Ubunto, vad rekomenderar ni om jag ska välja mellan xp och unbunto?

Om du vill spela spel som kräver Windows, kör Windows. Om du inte gör det, välj Ubuntu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Troligen snålare än xp, men kan inte lova.

Skulle jag inte vilja säga. XP flyter smidigare än Ubuntu på min EEE900 i alla fall.


   
SvaraCitera