Aviseringar
Rensa alla

World War III, vilken sida väljer du?


Ämnesstartare

McLuver:

Du måste erkänna att det känns lite skumt? [confused]

Inte det minsta, de visade bara ett litet smakprov på sin kultur och det de är kända för (historiskt sett). [rolleyes]
Jag tycker det är du som verkar va paranoid.


   
SvaraCitera

mörknäs:

med tanke på de andra länder som buntades ihop med varandra så antar jag att någon marxism knappast anspelas, och om landets ledare ("presidenten har inte uttalat sig i frågan, men PUTIN tycker att...") uttalat sig nostalgiskt om den tid då ryssland förknippades med kommunism så... ja.

Att han tycker att vissa saker med Sovjetunionen var bra betyder inte att han stödjer ett återgående till kommunism. Det finns många saker med Sovjetunionen som varje kapitalist etc. skulle tycka om.

Du får rätta mig, men såvitt jag vet uttalade Putin sig positivt om Sovjetunionen när det gällde patriotismen och viljan att med varje medel försvara sitt land - något som Ryssland saknar pga amerikaniserade ideal osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

eh, what? Fullständigt absurt. USA och Europa är sjukt mycket närmare varandra på alla plan än USA och Ryssland, eller för den delen USA och Kina.

jag kan inte argumentera för tanken kom från min högra hjärnhalva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ryssland är ju lika mycket höger som alla andra européiska länder...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

socialfascisterna/liberalmesarna/revisionisterna(Kina, Ryssland, Kuba osv) (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

eller för den delen USA och Kina.

USA och Kina står varandra närmare än vi tror. Det var ju för att Kina gick över till amerikanernas sida som Sovjetunionen förlorade Kalla Kriget. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amadeus:

Klart att det är relevant, då Ryssland inte skulle alliera sig med Kina eller Kuba vilket trådens frågeställning bygger på.

Tror nog Ryssland skulle stå på Kubas sida. Kuba och Ryssland har en väldigt god handels relation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Västmakterna (USA, Västeuropa osv) (Du röstade på detta alternativ)

Jag vill "vinna".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amadeus:

Att han tycker att vissa saker med Sovjetunionen var bra betyder inte att han stödjer ett återgående till kommunism. Det finns många saker med Sovjetunionen som varje kapitalist etc. skulle tycka om.

ja, det ifrågasätter jag inte. frågan är väl snarare vilken politisk agenda det beror på, och var landet är på väg. jag tror inte att ryssland är nästa kapitalistiska supermakt. jag tror visserligen inte heller på ett återupprättande av warszawapakten eller nödvändigtvis ens någon motsvarighet till den, men snarare åt den hållet än åt ett usa i öst.

Amadeus:

Du får rätta mig, men såvitt jag vet uttalade Putin sig positivt om Sovjetunionen när det gällde patriotismen och viljan att med varje medel försvara sitt land - något som Ryssland saknar pga amerikaniserade ideal osv.

"få saker har förbättrats sen sovjetunionens fall, men många saker har försämrats". mer eller mindre ordagrant, och det citatet är inte många år gammalt. det enda han klart och tydligt tagit avstånd från är en dementi kring något tal han hade, som fick det att låta lite som att han ville återskapa sovjetunionen med alla dess forna medlemsländer, men det säger inte direkt mycket.

du finner det alltså inte märkligt att någon som drivit igenom mängder av liberala reformer förespråkar ett tidigare rådande system som ligger rätt så tvärt emot dessa ideal? det får iallafall mig att fundera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Västmakterna (USA, Västeuropa osv) (Du röstade på detta alternativ)

Lesser evil.


   
SvaraCitera

McLuver:

Västmakterna (USA, Västeuropa osv) (

Vi i väst mördar i alla fall inte våra egna medborgare för våran åsikt...

Amadeus:

Ryssland är inte kommunistiskt.

Så jävla sant!

mörknäs:

putin har ju uttryckt sin nostalgi över sovjettiden ett flertal gånger. faktiskt.

Sovijet är inte heller kommunistiskt, i alla fall inte om du ska se till Karl Marx principer.


   
SvaraCitera

McLuver:

Västmakterna (USA, Västeuropa osv) (Du röstade på detta alternativ)

Enkelt svar. Jag står för frihet och demokrati, vilket "kommunisterna" inte uppfyller.

McLuver:

Men sämst eller, alla VET att Ryssland inte är en riktig demokrati utan en kommunistdiktatur bakom slöjan som styrs av Poutin och KGD [mad]

Melodifestivalsmellanakten med sovjet-tema var ju ett obivous bevis på att sovjet ska göra comeback och då blir det krig [party]

Jag hoppas att du är oseriös. Ryssland är inte kommunister. Sovjetunionen är en viktig del av Rysslands historia. Och Putin tycker att den delen av historian inte ska glömmas bort helt. Sen är det ju även värt att tillägga att Ryssland inte helt är en demokrati, utan en demokratur. Dem har alltså fortfarande några sår från sovjet-tiden som kommer läcka med tiden som går. Dessutom så heter det ju inte KGB längre utan GRU och FSB.


   
SvaraCitera

Red alert [blush]
Gillar Soviet, mycket starkare vapen [sad]


   
SvaraCitera

gurra_svensson_93:

Sovijet är inte heller kommunistiskt, i alla fall inte om du ska se till Karl Marx principer.

Sovjetunionen var kommunistiskt. Karl Marx var skaparen och utläraren av marxismen, som är en moder-ideologi för kommunismen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En säl [blush]


   
SvaraCitera