Aviseringar
Rensa alla

Yasmin


Ämnesstartare

så, berätta alla positiva och negativa saker. Alla biverkningar och vad allt detta pratet om att någon dött av dem handlar om.


   
Citera
Ämnesetiketter

hört att en man dog av det en gång i tiden? men vet ej säkert


   
SvaraCitera

Finns väl något sånt ris?


   
SvaraCitera

Yasmin är väl p-piller, right?
Preventimedel som innehåller östrogen ger ökad risk för blodpropp, p-piller innehåller östrogen, men risken till blodpropp är väldigt liten.
P-piller skyddar inte mot könssjukdomar.
Man kan få biverkningar som ont i huvudet eller känner sig nedstämd, dock vet jag just inte hur yasmine är eftersom olika p-piller påverkar kroppen på olika sätt.
Possetivt är väl att det är ett säkert skydd mot graviditet, mensen minskar och blir mer regelbunden, man får mindre menssmärtor, risken för inflamationer i äggledarna och cancer i äggstockarna och i livmodern kan minska, man kan flytta på mensen om man ska resa bort.. Finns massor. oO'


   
SvaraCitera

PeppeNilla:

mensen minskar

Inte alls säkert, kan bli tvärtom.

PeppeNilla:

man får mindre menssmärtor

Inte alls säkert, kan bli tvärtom.

PeppeNilla:

risken för inflamationer i äggledarna och cancer i äggstockarna och i livmodern kan minska

Äh. Jag har hört raka motsatsen.

PeppeNilla:

yasmine

Och det var ju just Yasmin som TS ville ha info om, inte P-piller i allmänhet.[zzz]

Ont: Jag knaprade Yasmin i höstas, gick ner ca 15 kg på 3 veckor eftersom jag mådde så illa att jag inte kunde äta, kände mig inte hungrig och spydde. Dessutom tappade jag sexlusten helt, fick migrän, min ledsjukdom ökade osv.
Pillrerna påverkade mig rejält negativt. Det sägs även att Yasmin, Yaz och ytterligare några piller av liknande sort skall motverka acne men på mig var det tvärtom. Yasmin kostar desutom några hundra kr (andra äldre, mer vanliga piller kostar ca 60 kr, med ungdomsrabatt, under ett år).

Men det finns säkert de som har haft positiva upplevelser av dem, de bästa är väl om du pratar med en barnmorska om det hela.


   
SvaraCitera

Imoon:

Inte alls säkert, kan bli tvärtom.

Ofast så minskar mensen oO'

Imoon:

Inte alls säkert, kan bli tvärtom.

Oftast så får man mindre.

Imoon:

Äh. Jag har hört raka motsatsen.

Det är inte raka motsatsen..
Yasmine är ett p-piller och fungerar som p-piller gör i allmänhet.. oO' Olika p-piller påverkar människor på olika sätt, så det är liksom svårt att beskriva just hur det ska bli för henne?

Imoon:

Och det var ju just Yasmin som TS ville ha info om, inte P-piller i allmänhet.


   
SvaraCitera

PeppeNilla:

Yasmine är ett p-piller och fungerar som p-piller gör i allmänhet

Nej. Yasmin är ett kombinationspiller vilket inte är som "ppiller i allmänhet". Kvinnor som äter kombinationspiller har större risk att drabbas av exempelvis bröstcancer. Så nej det är inte vilket piller som helst.

PeppeNilla:

så det är liksom svårt att beskriva just hur det ska bli för henne?

Det var ju inte heller det hon frågade utan snarare vad för positiva och negativa biverkningar som kan uppkomma...


   
SvaraCitera

Imoon:

Det var ju inte heller det hon frågade utan snarare vad för positiva och negativa biverkningar som kan uppkomma...

Och jag beskrev dom just för p-piller eftersom yasmine fortfarande är ett p-piller i sig även fast det är kombinationspiller.
Men borde de då inte bli kallade för mini-piller om det är alternativa p-piller .__.' ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det va la en tjej som fick en propp i benet när hon åt dom. Det är vad jag hört.

Jag årovade yasmin efter minipiler och andr kombinerade p-piller. Yasmin va de ända jag kunde äta. Fick inga bivärkningar alls av dom.


   
SvaraCitera

PeppeNilla:

Men borde de då inte bli kallade för mini-piller om det är alternativa p-piller .__.' ?

Men hjälp.
Mini piller och p-piller är skilda saker, kombinationspiller är en typ av p-piller.
[rolleyes]


   
SvaraCitera

Imoon:

Mini piller och p-piller är skilda saker, kombinationspiller är en typ av p-piller.

Jo jag vet att p-piller och mini-piller är skilda saker. Jag åt p-piller i 2½ år innan jag bytte till mini-piller. Men mini-piller är ju alternativa p-piller, precis som yasmin verkar vara? ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tojjo:

Yasmin va de ända jag kunde äta. Fick inga bivärkningar alls av dom.

äter du dem fortfarande? eller har slutat?

Ska gå till ungdomsmottagningen imorgon och be om nya, eftersom de jag har nu funkar inte alls. Ska jag våga testa Yasmin?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vågar jag?! 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Human:

äter du dem fortfarande? eller har slutat?

Ska gå till ungdomsmottagningen imorgon och be om nya, eftersom de jag har nu funkar inte alls. Ska jag våga testa Yasmin?

Jag slutade med dom för vi skulle bli gravida. Men jag kan värkligen rekomendera yasmin, det är det ända p-medlet som fungerat för mig.

Cerazette blödde jag av och fick smärtor i underlivet isv.
Celeste grät jag konstant av och var almänt nedstämd
Yasmine var de ultimata tabletterna för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tojjo:

Yasmine var de ultimata tabletterna för mig.

var där idag och fick Yaz utskrivet, ska tydligen vara som Yasmine fast bättre. hmmz, får se hur det går nu.


   
SvaraCitera