Aviseringar
Rensa alla

YAZ p-piller HJÄLP MIG FÖRFAN


Ämnesstartare

I söndags började jag äta p-pillret Yaz. Jag var redan i början lite skeptisk då jag hade googlat och läst om en tjej som hade fått en blodpropp av dessa pillerna och dött. (LIKSOM OMG TÄNK SÅ FÅR JAG EN BLODPROPP OCH DÖR). Gick till skolsköterskan och hon tyckte ändå att jag skulle börja käka dom.

I alla fall, redan efter bara några dagar har jag börjat känna av vissa biverkningar.
Brösten har svullnat upp (Ja detta räknas som en positiv biverkning okej), hyn i ansiktet har blivit bättre och jag känner mig piggare och gladare mentalt. Men sen har jag en del sämre biverkningar också. Det som stör mig mest är illamåendet. Imorse mådde jag så illa att jag höll på att kräkas och kallsvettades en massa, det gick dock över efter en stund men min mage är konstant helt fucked up rent ut sagt. Den känns liksom.. tung och uppblåst och det är precis som att det gör ont i tarmarna. Jag har inte heller någon aptit, vilket är väldigt ovanligt för mig hehhhhh.

Nu undrar jag, om det är någon där ute som råkar veta om dom här biverkningarna brukar försvinna efter ett tag? Hela min kropp känns liksom i obalans och jag känner mig ganska svag. Men jag behöver verkligen ta p-piller för att få kontroll över min mens.. Känner mig lite kluven.. Vet liksom inte om det känns lönt att fortsätta. Sen går jag ständigt runt och oroar mig för en blodpropp. Känns liksom inte riktigt som att dom på ungdomsmottagningen riktigt tog hänsyn till att min morfar faktiskt har haft en blodpropp i sitt ben på äldre år och min pappa fick även en hjärtinfarkt när han var i 40-års åldern. De påstod att det inte skulle göra något eftersom min morfar fick sin blodpropp så pass sent i livet och att min pappas hjärtinfarkt förmodligen inte berodde på en blodpropp utan något annat, ex det faktum att han röker som en.. "något som röker mycket"

SNELA HJELP MEJ, behöver lite råd. (Helst bra råd som får mig att vilja fortsätta) Nej men typ.


   
Citera

efter 1-3 månader bör biverkningarna försvinna. Klart kroppen reagerar när man börjar proppa i sig en massa hormoner. Blir det för outhärdigt kanske du får gå tillbaka till um o säga att det inte funkar. Men som sagt, biverkningarna ska i regel försvinna.
De skulle inte ge dig p-piller om de trodde att det fanns en stor risk till att det ger dig en blodpropp. Har du berättat det så har de antagligen tagit hänsyn till det. De mätte ju ditt blodtryck, eller hur

SLuta oroa dig, det är det värsta du kan göra för då börjar du inbilla dig biverkningar.


   
SvaraCitera

Jag haft p-stav, käkat olika p-piller och haft liknande biverkningar som dig så det är nog ingen fara.
Blodpropp kan man få av de flesta p-pillerna.
Som Fingerprints sa, det kan ta upp till tre månader för att kroppen ska vänja sig.


   
SvaraCitera

kbryy:

behöver lite råd.

Tror de på ungdomsmottagningen har rätt i det de sa angående din morfar och pappa. Däremot kan det finnas andra faktorer som de glömmer att fråga om på ungdomsmottagningen:

1. Har nån i din familj käkat p-piller och mått dåligt av dem?

2. Är du rökare eller har nån annan sjukdom i botten (t ex migrän)?

3. Tar du nån annan medicin eller nåt naturläkemedel?

Är svaret ja på nån av frågorna skulle jag inte ta p-piller om jag var du. Men sen är jag lite anti p-piller överlag också, i och med att så många jag känner (inklusive mig själv) har mått apa av dem. Jag var nog inte helt medveten om hur de förändrade mig MEDAN jag tog dem, men när jag väl slutade var det som att kliva ur en plastbubbla. Plus att jag inte lipade för ingenting längre.


   
SvaraCitera

annoyed:

rökare

jag röker o käkar p-piller. eller röker visserligen inte regelbundet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

2. Är du rökare eller har nån annan sjukdom i botten (t ex migrän)?

Just det! Det glömde jag ju skriva.
Jag har i perioder problem med att jag blir väldigt yr och illamående, blir ljuskänslig och kan inte ens ta mig upp ur sängen ur morgonen på grund av att jag mår så dåligt. Har gått till ett x antal läkare och en av dom sa att det var migrän, medan dom andra har sagt att det beror på järnbrist (vilket enligt mig låter mer logiskt). Så grejen är, jag vet inte riktigt om jag lider av migrän eller inte. Doktorn på ungdomsmottagningen sa att han trodde det berodde på järnbrist. Men jaaao.. Får väl se hur det går antar jag.


   
SvaraCitera

kbryy:

låter mer logiskt). Så grejen är, jag vet inte riktigt om jag lider av migrän eller inte. Doktorn på ungdomsmottagningen sa att han trodde det berodde på järnbrist.

Hmm, om det skulle vara järnbrist skulle det ju synas på ett enkelt blodprov och du skulle få lite järntabletter utskrivna? Låter lite konstigt att de bara antar ditten och datten.

Har själv haft extremt mycket problem med järnbrist och tycker inte symtomen låter riktigt som det. Men hey, jag är inte doktor.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

jag röker o käkar p-piller. eller röker visserligen inte regelbundet.

Jag rökte också när jag gick på p-piller. Det kan man ju göra, det enda som händer är att man ökar risken för ventrombos lite till liksom!


   
SvaraCitera

annoyed:

Jag rökte också när jag gick på p-piller. Det kan man ju göra, det enda som händer är att man ökar risken för ventrombos lite till liksom!

mjaa, blir dock alltid livrädd när folk börjar snacka om blodproppar.
äter cilest och om jag förstått rätt ska de vara lite lindrigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Hmm, om det skulle vara järnbrist skulle det ju synas på ett enkelt blodprov och du skulle få lite järntabletter utskrivna?

Jo jag har fått järntabletter utskrivna. Men de har inte hjälpt mig riktigt med besvären. Fick förklarat för mig att det tydligen berodde på att jag förlorar så mycket blod under menstruationen och sedan kommer dom här besvären när kroppen försöker återställa sig. Eller något sånt, kommer inte ihåg riktigt.


   
SvaraCitera

kbryy:

Fick förklarat för mig att det tydligen berodde på att jag förlorar så mycket blod under menstruationen och sedan kommer dom här besvären när kroppen försöker återställa sig.

Okej, det kan ju iofs stämma.

kbryy:

Jo jag har fått järntabletter utskrivna. Men de har inte hjälpt mig riktigt med besvären.

Tar du dom som du ska? Ej i samband med mat, kaffe eller te, eftersom det minskar kroppens förmåga att ta upp järnet. Ta dem mellan måltiderna tillsammans med en c-vitamin, det är bäst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Ej i samband med mat,

Men det står att jag ska ta dom till varje måltid >.<
Seeeeeeen så tyckte läkaren att jag skulle sluta med järntabletterna om jag började med p-piller eftersom p-pillerna minskar blödningen och då ska jag alltså inte förlora så mycket järn och ska slippa ta järntabletterna.


   
SvaraCitera

kbryy:

Men det står att jag ska ta dom till varje måltid

Vad heter tabletterna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Vad heter tabletterna?

Duroferon


   
SvaraCitera

Jag åt p-piller när jag var femton och trots att jag fått höra att det inte skulle vara någon risk för mig så fick jag en blodpropp efter några månader. Så du kanske kan prova något annat om du är orolig? Finns ju naturläkemedel mot riklig mens, men du kanske redan testat?


   
SvaraCitera