Aviseringar
Rensa alla

Yngre barn som döps (ej om barndop!)


Ämnesstartare

Att en liten bebis inte kan säga själv att den vill bli döpt, och därmed bli en kristen då dopet är en bekräftelse på att man valt att bli en kristen*, är ganska så självklart.

Men när man blir äldre så lär man sig att prata och man lär sig välja vad man vill i livet.

Dock är frågan, kan en 9åring ta beslutet att vara en kristen?

Enligt en kristen som sa det idag: ja
Anledningen: barnet vet vad det väljer och det är ett äkta beslut.
(Dessutom sa han att för något år sedan så var det en 5åring som tog detta beslutet...)

Men jag tvivlar...

Anledningen: om barnets vardag har bestått utav kristendomen är det inte så konstigt att valet blir just det. Man lever, man andas, man äter, man dricker och man sover kristendomen då föräldrarna är kristna och självklart vill att barnet ska ta del utav tron på gud.

Sen är inte alla föräldrarna sådana att de "tvingar på" barnen tron. Man säger att de väljer själva, barnen säger det också, men det är fortfarande inte konstigt att de säger så då de inte vet om den andra verkligheten som finns förutom deras kristna verklighet.

När man är 13-14+ så har man oftast fått smak på en annan verklighet, vissa kanske blivit skyddade från den på olika sätt, men jag tror att man runt den åldern kan fatta beslut som man själv väljer, dock beroende på hur mycket inflytande föräldrarna och andra haft på barnet.
Men just yngre, runt 9-10 och yngre har jag svårt att tro kan fatta sådana beslut. Sen mognar folk olika snabbt jag vet.

Så tror du att man som yngre än tonåring kan välja att vara t.ex kristen och ta steget att döpa sin för att bekräfta sin tro?
Vad tror ni är anledningen att ett barn skulle ta ett sådant beslut så tidigt?

* Dopet handlar om att man bekräftar sin tro på gud/jesus. Man har först i sitt hjärta valt att tro, det är det osynliga beslutet. Dopet är en bekräftelse på det beslutet och blir ett fysiskt beslut som även andra ser för att de ska veta att man menar allvar med sitt beslut


   
Citera

Jag ville döpa mig när jag var 9-10 år, gjorde det dock inte av olika anledningar utan väntade tills jag var 14. Mina föräldrar är inte det minsta kristna.

Jag ville göra det för att det kändes rätt. Helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem fan blir kristen för att den är döpt? De flesta döper ju sina ungar för att det är fint. Jag är döpt men inte kristen. Moderna tider.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Vem fan blir kristen för att den är döpt? De flesta döper ju sina ungar för att det är fint. Jag är döpt men inte kristen. Moderna tider.

Du kan ju läsa igenom hela tråden innan du svarar? [cute]
handlar inte om bebisar som döps


   
SvaraCitera

tror 13-14 också är för ungt, men det är ju bättre än 9 åtminstone...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte för att förringa religion nu, men kan man välja att ha sex, välja att spela fotboll, välja gymnasielinje eller en massa andra saker borde man också kunna välja att vara kristen. Det är inte som om det är ett oåterkalleligt (stavas det så?) beslut.

Jag vet inte om det finns en rimlig ålder att sätta för när man kan anses förstå innebörden i att vara kristen och vad ett sådant beslut innebär. Religion betyder olika saker för olika personer, och att förvänta sig att någon ska kunna veta med bestämdhet om de vill tillhöra en religion resten av livet någonsin känns inte helt realistiskt. Jag antar att det beror på vad man läser in i det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

borde man också kunna välja att vara kristen.

Fast om du är 5år som en kille tydligen var, kan det då vara ett äkta beslut? Utan någon påverkan utifrån?

mediakatt:

och att förvänta sig att någon ska kunna veta med bestämdhet om de vill tillhöra en religion resten av livet någonsin känns inte helt realistiskt

Håller med.
Luna sa det bra, det kändes rätt, men kanske just då.
Var så för mig nr jag var 14 och valt att tro och valt att döpa mig, men idag så är det inte alls så längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med tanke på att många vuxna människor inte ens kan ta riktiga beslut så tror jag definitivt inte att ett barn kan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Fast om du är 5år som en kille tydligen var, kan det då vara ett äkta beslut? Utan någon påverkan utifrån?

Självklart inte, men vilka beslut är någonsin tagna utan påverkan utifrån? Om man inte tvingar dem ser jag inget fel i det som så.

Crypto:

Luna sa det bra, det kändes rätt, men kanske just då.Var så för mig nr jag var 14 och valt att tro och valt att döpa mig, men idag så är det inte alls så längre.

Det förstår jag. Jag har dock inget problem med att folk lämnar en religion de valt tidigare. Vilket väl innebär att jag inte heller har något problem med att femåringar eller tioåringar eller tjugofemåringar döper sig. Om det är något de vill göra så borde de också göra det. Något att betänka är kanske att det går att vara en del av en religion utan att genomföra dop och liknande cermonier. I synnerhet för de föräldrar som är måna om att deras barn ska döpa sig eller döpas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

vilka beslut är någonsin tagna utan påverkan utifrån?

inga i princip [n]

mediakatt:

Om man inte tvingar dem ser jag inget fel i det som så.

som sagt

Crypto:

Men jag tvivlar...

Anledningen: om barnets vardag har bestått utav kristendomen är det inte så konstigt att valet blir just det. Man lever, man andas, man äter, man dricker och man sover kristendomen då föräldrarna är kristna och självklart vill att barnet ska ta del utav tron på gud.

då blir de påverkade. även om ingen tvingar direkt men indirekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

då blir de påverkade. även om ingen tvingar direkt men indirekt.

En mer relevant fråga är väl lite om de tar skada av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

En mer relevant fråga är väl lite om de tar skada av det.

då beror det väl på vad du klassar som skada.
att blint tro på någon man inte kan bevisa, är det skadligt då man kan bli världsfrånvänd? och allt som kan ske då beroende på om man är med i en vanlig församling eller sekt osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

dopet är en bekräftelse på att man valt att bli en kristen*

nä det är väl konfirmationen som betyder bekräftelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skitsystem:

nä det är väl konfirmationen som betyder bekräftelse.

tror nog jag har mer koll på dig här lilla gubben.
konfirmationen r bekräftelsen på dopet, i detta fallet kan det dock "bara" vara barndopet eller om man döpt sig precis innan själva konfirmationsavslutningen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

konfirmationen r bekräftelsen på dopet

precis alltså bekräftelse på att du är kristen.


   
SvaraCitera