Aviseringar
Rensa alla

Zeitgeist


Ämnesstartare

Hej.

Ta er tid och undersök dessa klipp i ca 25min.

Zeitgeist tar upp en del vikiga och framför allt intresanta punkter om religion i stort och framför allt kristendomen. Enligt dem så har de nästintill bevisat att Jesus aldrig existerat och mycket mycket annat.

Vad anser Ni om filmen? Är den trovärdig? Ligger det någontng i vad som berätts? Kom med egna förslag och kritik!

(OBS: Alla religiösa människor som på pekar "källkritik" kan ju ta och kolla på sina egna källor först som kommer från en bok som är omarbetad ett flertal gånger och säkerligen inte alls 100% korrekt från orginal historien)

Del 1

Del 2

Del 3

(Källor som filmen använder finns också på filmens hemsida)

Om Ni inte vills e filmen på UMså finns den hära men där finns dock avsnitt som ärorelaterat till tråden tex om Worltradecenter attacken.
http://www.zeitgeistmovie.com/


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Men detta visste man ju redan, Religion är scary och Bibeln är bara massa historier från när man inte visste bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angren:

Vad anser Ni om filmen? Är den trovärdig?

Har inte orkat se den men jag ger inte mycket för konspirationsteorier.


   
SvaraCitera

Återigen: Om detta igen handlar kring 24/25 december, så NEJ: Jesu föddes inte då.


   
SvaraCitera

Andra fåren:

Återigen: Om detta igen handlar kring 24/25 december, så NEJ: Jesu föddes inte då.

Nej, det handlar om att Jesus beskrivs på exakt samma sätt som en massa andra karaktärer från Egypten och Persien och allt vad det är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angren:

Vad anser Ni om filmen? Är den trovärdig? Ligger det någontng i vad som berätts? Kom med egna förslag och kritik!

Helt ok film. Intressant att visa likheterna mellan religionerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som alla konspirationsfilmer luktar den här B-S, och efter lite snabb koll på nätet verkar många av sakerna de säger i filmen vara ren lögn. Flera av bibelorden de använder som punchlines stämmer inte alls, och gudar som de påstår slåss mot varandra som natt och dag är i själva verket från olika mytologier.

Vi får väl se om jordens undergång kommer år 2150 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sjukt fånig film.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BoffBoff:

Vi får väl se om jordens undergång kommer år 2150 😉

Nej det får vi inte se. 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BoffBoff:

Som alla konspirationsfilmer luktar den här B-S, och efter lite snabb koll på nätet verkar många av sakerna de säger i filmen vara ren lögn. Flera av bibelorden de använder som punchlines stämmer inte alls,

Ge exempel plz. Så vitt jag vet är det inte ens en konspirations film, snarare en sorts förklaring till kristendomens uppkomst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Ge exempel plz. Så vitt jag vet är det inte ens en konspirations film, snarare en sorts förklaring till kristendomens uppkomst.

Är inte hemma nu, så har inte allt här, men ur minnet kan jag dra.. Dom säger att lärljungarna frågar Jesus hur länge han ska stanna hos dom, när dom pratar om Lukas 22:10 (eller 10:22), och Jesus då säger nåt om en vattenbärande man, vilket ska betyda att Jesus kommer vara med dom tills tidsåldern fiskarnas slut. I själva verket frågar dom vart dom ska äta någonstans.

Sök efter zeitgeist på youtube så hittar du även en hel del filmer där folk radar upp fel i zeitgeist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BoffBoff:

gar Jesus hur länge han ska stanna hos dom, när dom pratar om Lukas 22:10 (eller 10:22), och Jesus då säger nåt om en vattenbärande man, vilket ska betyda att Jesus kommer vara med dom tills tidsåldern fiskarnas slut. I själva verket frågar dom vart dom ska äta någonstans.

??


   
SvaraCitera

Härlig film som även finns översatt till svenska:

http://video.google.com/videoplay?docid=-7362450282309249591&hl=en

Den äldre formen av Moses i vassen finns iaf på på många ställen hos google som Sargon av Akkad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angren:

Vad anser Ni om filmen? Är den trovärdig?

Jag diggar zeitgeist och anser att den kan vara trovärdig. De har gjort ett bra förklaringsjobb och allt faller på plats när man ser den enligt mig.
Ni borde även se part II och III, som verkligen får en att tänka till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar den inte, känns bara ohyggligt fel.


   
SvaraCitera