Aviseringar
Rensa alla

Zlatans sexistiska uttalande


Ämnesstartare

Alltså, efter Expressens intervju så har jag tappat all min respekt för Zlatan.

http://www.expressen.se/sport/fotboll/zlatans-attack-efter-debatten-om-bilpriset/

Damspelarna säger ofta själva att man inte ska jämföra...

- Ja, men vem är det som jämför? säger Ibrahimovic snabbt.

- Är det damerna eller är det media? I mitt fall är det media. Ska jag behöva skämmas för det jag har gått igenom, mina åtta Guldbollar, allt det jag har gått igenom, vad jämför vi det med? Jag fick en fråga i somras om vem som är bäst, jag eller Lotta Schelin. Du skämtar med mig, va? Du skämtar med mig. Ska jag behöva svara där? Nu när jag slagit alla de här rekorden. Det här målrekordet, målen i landslaget, vem ska jag jämföra det med? Ska jag jämföra det med den som har rekordet eller med damerna? Hur kommer det att se ut då?

Jag förstår dig om det kändes konstigt att tvingas svara på en fråga du inte visste någonting om så där på "Fotbollsgalan"...

- Det är synd om Anders, för han har gjort det fantastiskt bra. Vem som kommer att slå hans rekord det vet jag inte, men vem pratar om det rekordet i dag? Ingen! Man snackar om att han ska leasa, hur mycket han ska skatta... Snälla, lägg ner! Herregud. Det går inte att jämföra. Hylla honom i stället för det här rekordet och för att han är en av de få spelare vi har som har kommit upp på den nivån. Det är bättre att vi är på den linjen än att vi sänker hela hans värde för att jämföra honom med damernas individuella prestationer. De kan få en cykel med min autograf så blir det bra, säger Ibrahimovic och poängterar att det är behandlingen av Anders Svensson som han vänder sig mot, inte sakfrågan.

- All respekt för damerna, men de ska få efter det de spelar in. Man ska jämföra på det sättet.

Ja vad tycker ni? Själv tycker jag att hans uttalande var absurt.

Läs även Caroline Segers svar på tal.

"När jag var 5 år drömde jag om att en dag få spela i landslaget. Vid 28 års ålder har jag representerat mitt land i 9 år. Under min karriär har jag sett DAMfotbollen utvecklas och växa.

Jag har fått uppleva ett mästerskap på hemmaplan där jag sett unga flickor och pojkar få idoler och förebilder. Aldrig har jag under dessa år behövt känna mig så liten som jag gjorde när vår största idrottsprofil genom tiderna uttryckte sin åsikt om DAMfotbollen. En person som många om inte alla ser upp till och lyssnar på.

Jag har aldrig bett om att bli jämförd och jag är inte dummare än att jag förstår att det är enorm skillnad på herr och damfotboll men med det sagt så måste man kunna ha en respekt gentemot damfotbollen och de människor som både på och utanför plan lägger ner tid och energi på det dom älskar att göra.

Jag ber er att respektera DAMfotbollen men framförallt ber jag er att tänka efter vad ni säger för det finns många 5-åriga flickor som har samma dröm som jag en gång hade."


   
Citera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent: De kan få en cykel med min autograf så blir det bra, säger Ibrahimovic 

Mycket glad jävla zlarre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk överreagerar och Zlatan uttryckte sig korkat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maki:
Folk överreagerar och Zlatan uttryckte sig korkat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hans argumentation om damlagets värde som något som avgörs av hur kommersiellt gångbara dom är kan jag köpa och förstå även om jag själv inte tycker man skall reducera idrott till det. Kommentaren om cykeln är dock över the linejävel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zlatan är väl inte känd för sin smidighet precis, han blev stressad och uttryckte sig lite märkligt, big deal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ej sexism. dock kan man med fog hävda att idrott i grunden är en sexistisk företeelse.


   
SvaraCitera
reben

tkte bara d va jätte pinsamt ?? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Zlatan är väl inte känd för sin smidighet precis, han blev stressad och uttryckte sig lite märkligt, big deal.

Jag håller med, zlatan har aldrig varit så bra på att uttrycka sig 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: dock kan man med fog hävda att idrott i grunden är en sexistisk företeelse.

Ja, tycker själv att lagen borde blandas. Vore mycket mer intressant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Zlatan är väl inte känd för sin smidighet precis, han blev stressad och uttryckte sig lite märkligt, big deal.

jag har läst artikeln men jag förstår inte exakt vart han antyder på sexism mer än att han uttrycker sig lite hemskt? :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vems cykel var de förresten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:
vems cykel var de förresten?

dogge doggelitos 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ja, tycker själv att lagen borde blandas. Vore mycket mer intressant.

kmr aldrig hända - killar är bättre på att kuta o sparka bollar & sånt och marknaden premierar skickligt, kraftfullt spel och således de bästa spelarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

han livnär sig på att sparka på en boll, och folk förvånas av att han är dum i huvudet? har jag missat något, eller är det en riktig analys?


   
SvaraCitera