Aviseringar
Rensa alla

Zoloft, mående, tvånstankar


Hampie:

Skräckhistorier skall man alltid ta med en nypa salt, dessutom, hur många skräckhistorier går det på vilket antal hjälpta personer? Det är antagligen inte ett 1:1 förhållande, möjligen 1:1000.

I detta fall så var det tydligen så att 100% av de som tar Zoloft förvandlas till en blobb.


   
SvaraCitera

Det har hjälpt mig en hel del. Ska sluta nu till sommaren!


   
SvaraCitera

sylar:

I detta fall så var det tydligen så att 100% av de som tar Zoloft förvandlas till en blobb.

Källa, och förklaring på vad du menar med blobb?


   
SvaraCitera

Hampie:

Källa, och förklaring på vad du menar med blobb?

Har ingen bra bild, men en sån här: Image

​Bild

Fast lite rundare.


   
SvaraCitera

sylar:

Har ingen bra bild, men en sån här:

​Bild

Fast lite rundare.

Men sluta tramsa. Skall du diskutera, gör det seriöst för sjutton.


   
SvaraCitera

Hampie:

Men sluta tramsa. Skall du diskutera, gör det seriöst för sjutton.

Haha, precis den reaktion jag ville få fram : )
Men ärligt talat, det finns ingen vits att diskutera det när du tycker en sak och jag tycker en annan. När diskussionen då dessutom urartar sig till krav om källhänvisning så tappar jag intresset.


   
SvaraCitera

sylar:

Men ärligt talat, det finns ingen vits att diskutera det när du tycker en sak och jag tycker en annan. När diskussionen då dessutom urartar sig till krav om källhänvisning så tappar jag intresset.

Du berättar glatt hur farligt det är att äta SSRI, att det där med piller inte är bra, ger ingen tillstymmelse till alternativ, och förklarar sedan att 100 % av alla som äter Zoloft enligt 'en undersökning' blir blobbar? Du skrämmer folk från medicin som kan hjälpa den med ditt tyckande och när man sedan ber dig hänvisa till en styrkande källa blir du trött? Argument kräver källor och logiska slutsatser, du säger bara att det är dåligt.

Nåja, vill du inte fortsätta så är det mig egalt. Jag hoppas dock att du inte skrämt livet ur TS.


   
SvaraCitera

Hampie:

Du berättar glatt hur farligt det är att äta SSRI, att det där med piller inte är bra, ger ingen tillstymmelse till alternativ, och förklarar sedan att 100 % av alla som äter Zoloft enligt 'en undersökning' blir blobbar? Du skrämmer folk från medicin som kan hjälpa den med ditt tyckande och när man sedan ber dig hänvisa till en styrkande källa blir du trött? Argument kräver källor och logiska slutsatser, du säger bara att det är dåligt.

Nåja, vill du inte fortsätta så är det mig egalt. Jag hoppas dock att du inte skrämt livet ur TS.

Självklart. Jag kan ju säga att alkohol hjälper mot sådana här besvär också. Hade någon ställt frågan om det dock, så hade det blivit en väldans massa gnäll om att man inte ska ta det och att det är en kortsiktig lösning. Det är dessutom i princip omöjligt att komma med en källa varför man ska ta eller inte ska ta det också. Det bara är så.

Ser inte vad skillnaden är, hur alkohol kan vara en kortsiktig lösning medan en massa piller med biverkningar som gör så att man blir sjuk tills man vänjer sig inte är det. Man kan lika gärna dricka alkohol. Dricker man alkohol tillräckligt mycket så blir man inte heller sjuk. Great, då måste det vara bra grejer!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker följande:

NEJ, det är egentligen ingen vidare bra idé att äta psykofarmaka eftersom återfallsrisken är väldigt stor när man slutar med dem, men JO, ibland behöver man det ändå, och alla återfaller inte i depression/ångest efteråt, utan blir hjälpta för livet.

Det hela är sannolikt oerhört individuellt. En del för hemska bieffekter av SSRI när de börjar, såsom hallucinationer och svår panikångest. Andra känner inte av den.

Sen kan man väl kanske säga vad man vill om att jämföra det med alkohol. Båda preparaten har en ångestdämpande effekt, och båda ger från och till riktigt dryga biverkningar. Det är givetvis inte att rekommendera att blanda dessa preparat med varandra, om man nu inte tillhör lirarna på Flashback som blandar till häxdryck efter annan.

Men man kan ju konstatera att båda egentligen inte är så bra, men man intar dem ändå för ökat välmående. Men som sagt, betydligt mer tabubelagt att påstå att alkohol även har positiva sidor än att påstå att SSRI har det. So let's not go there...


   
SvaraCitera

sylar:

Självklart. Jag kan ju säga att alkohol hjälper mot sådana här besvär också. Hade någon ställt frågan om det dock, så hade det blivit en väldans massa gnäll om att man inte ska ta det och att det är en kortsiktig lösning.

Jämför inte äpplen med päron: det är stor skillnad på att kortsiktigt döva ångest med alkohol och att använda SSRI för att mildra besvären. Du kan inte dra alla substanser som mixtrar med hjärnan över en kam, för gör du det hoppas jag du håller dig ifrån kaffe och värktabletter.

Alkohol är en jävla slägga för hjärnan och en fylla är en förgiftning som gör kroppen uttorkad och man mår allmänt pyton. Långvarigt missbruk av alkohol kan leda till ödesdigra konsekvenser.

sylar:

Ser inte vad skillnaden är

Alkohol ger dig ett rus och är beroendeframkallande, samt är kortverkande. SSRI ger inget rus, är inte beroendeframkallande, och är något som tas under en lång tid och är långtidsverkande (man tar en dos om dagen).

sylar:

hur alkohol kan vara en kortsiktig lösning medan en massa piller med biverkningar som gör så att man blir sjuk tills man vänjer sig inte är det.

Din tes verkar vara: piller är dåligt och hör sen. Du benämner det piller, piller, piller: kalla det för vad det är, medicin eller SSRI. Dessutom stirrar du dig blind på biverkningarna - vet du vad symptom på depression är? Symptom på ångest är?
* Man känner sig nedstämd utan någon påtaglig yttre orsak. Man blir likgiltig - ingenting känns roligt.
* Ångest och ökad irritabilitet kan förekomma och många som är deprimerade får också svårt att ta itu med saker och ting samt upplever försämring i minnes- och koncentrationsförmåga.
* Det är vanligt att man tappar matlusten och går ned i vikt och att det är svårt att sova.
* Depressionen kan även yttra sig som kroppsliga symtom.
* En djup depression kan ge självmordstankar och i värsta fall leda till självmordsförsök.

Eller på ångest?

Symtomen vid ångest kan vara alltifrån ängslan och oro till stark rädsla och panik. Ofta tillkommer kroppsliga tecken som andnöd, hjärtklappning, svettning, yrsel, illamående och spända muskler. Om det pågår länge kan det leda till att du får svårt att koncentrera dig, blir lätt irriterad och får problem att sova.

Kan väl även tillägga att alla mediciner har biverkningar. Alla. Skall vi sluta använda cellgifter mot cancer för att patienterna spyr kaskader och tappar sitt hår? Skall vi sluta med penicillin för att det sabbar magen på folk? Det är inte antidepressiva allena som har jobbiga biverkningar - däremot så kan de göra folk friska. 80 % av alla personer som får depression diagnostiserad blir friska med hjälp av sjukvården, en sjukdom mot vilken antidepressiva när den nått ett visst stadie är de facto behandlingsmetod.

sylar:

Man kan lika gärna dricka alkohol.

Alkohol gör dig beroende, sabbar dina nervceller, torkar ut dig, gör dig beroende, ger dig huvudvärk, får dig att spy, och är kortverkande. Alkohol har värre bieffekter än lugnande medel som skrivs ut i syfte att snabbt och kortverkande lindra ångest. Du drar allt över en kam, det är inte så lätt i verkligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera