Forumet - Zyprexa.

Zyprexa.

3110 0 26
Hej!
Jag har precis fått börja med Zyprexa, som jag ska ta på kvällen mot röster osv.
Men en sak som skrämmer mig är viktuppgång!
Påverkar medicinen ämnesomsättningen, eller går man upp i vikt pga av ökad aptit?
Eftersom jag har problem med ångest pga av vikt & så, är jag verkligen livrädd.
Eller beror det på vilken dos man tar?
Nu tar jag en ganska låg dos, 2.5-5 mg.
Jätte tacksam för svar!

Spana också in:

Om du hör röster och grejer så kanske du måste medicineras.
Hur mycket stör rösterna din vardag?
Säger de åt dig att göra dåliga saker, eller småpratar dom bara?

Om jag ska ge dig ett ärligt svar angående medicinen, så kommer det tyvärr inte vara något du tycker om. Antipsykotika, oavsett om det tillhör den äldre eller yngre generationen, är väldigt jobbiga mediciner med väldigt jobbiga biverkningar. Att äta dem är ju ibland nödvändigt, men om du inte riskerar att skada dig själv eller andra pga dina röster, eller får en extremt nedsatt livskvalitet, skulle jag, om jag vore du, låta bli att ta dem.

Om du störs mycket av dina röster har du inget annat val än att ta dem och då borde också din läkare informera dig grundligt om biverkningar och vad som händer i hjärnan när du äter medicinen. Det är stört att läkare skriver ut sådant utan att förklara för patienten vad medicinen gör och hur man kan må dåligt av att ta den. Du borde söka dig till e´n ny psykiatriker.
isola: Ja, jag har äs-problem.

framtidstron; jag störs inte så jättemkt av dem, det är mest på kvällarna dom bli värst. Jag har skrik & röster, mumlande & konstiga ljud. jag har alltid så mkt ångest på kvällarna & jag gör mkt dumma saker då. Jag skadar ju mig för det som pågår i mitt huvud tycker de, men också för att lindra all ångest.
Jag har ätit många mediciner med aldrig neuroleptica (ev felstaving), & därför har jag 'hajat' till, eller vad man nu ska säga.
Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra ang detta. Jag ska till vuxenpsyk den 8 mars, får se vad som sägs där. Tänker iaf att jag äter dom tills jag kommer dit, men det känns lite lurigt.
autumnwille:

jag störs inte så jättemkt av dem, det är mest på kvällarna dom bli värst. Jag har skrik & röster, mumlande & konstiga ljud. jag har alltid så mkt ångest på kvällarna & jag gör mkt dumma saker då.


Men beror din ångest på rösterna? Om inte, tycker jag att du ska säga ifrån och låta bli att äta dem.
Man kan faktiskt höra röster utan att vara psykotisk.

autumnwille:

Tänker iaf att jag äter dom tills jag kommer dit, men det känns lite lurigt.


Du kommer inte skadas av att göra det, och visst kan du testa. Sen får du ju se själv om du tycker det är värt att fortsätta. Det kan hända att du inte alls känner av så mycket biverkningar och blir hjälpt.
isola:

Fast jag skulle snarare se det som positiva tankar isf.


Fast röster är ju alltid tankar, de sitter ju i huvudet. Bara att de hörs när de tänks och inte upplevs komma från en själv.

isola:

Jag skulle dock bli livrädd och springa till akutpsyk om jag hörde röster.


Jag med :(
Jag vet inte riktigt vad som orsakar mina röster, det kan vara ångest, det kan vara annat också. Men det blir en ond cirkel, & man (eller jag blir) väldigt rädd osv av att höra skrik m.m

Men är besviken på han som skrev ut mediciner utan att tala om för mig vad som händer, vilka biverkningarna är osv. Jag fick ju åka in till psykakuten & han kunde inte hjälpa mig, enda hjälpen är ju att jag fick 2 mediciner, bla Zyprexa. Tycker bara endel läkare är så fruktanvärt lata, & tror att mediciner löser allt.
Men har ju läst lite om Zyprexan, & de känns inte som att jag stoppar i mig en super-tablett precis.
Men viktuppgången gjorde mig nog mest fundersam så att säga.
Hej där!

Jag tar zyprexa sedan tre år tillbaka, vilket hjälpt mig väldigt mycket, på olika sätt. Innan jag fick min schizofreni-diagnos och inte mina röster kommit på tals än, fick jag en lägre dos zyprexa mot svår ångest och ätstörningar (den används ibland mot svåra ätstörningar). Jag ska vara ärlig, jag gick upp i vikt, vilket räddade mig från att svälta ihjäl. Jag fick aldrig reda på varför jag fick den, just då, men märkte snart att den fick mig att gå upp i vikt, vilket jag (idag) är glad för.

Jag förstår din rädsla, men som någon över mig sade; känner du att du behöver något mot rösterna, ta den, känner du att den bara ställer till, ta upp det med din läkare. Jag håller med om att man blir besviken då man inte får någon information innan dem ger en piller!

Jag har nu en högre dos, och har inte gått upp mer i vikt (utan har gått ned en del igen), så det var som ”värst” i början. Hoppas det löser sig!

*kämparkram*
Tycker du ska gå till en läkare och fixa ny medicin, det är fan inte bra för dig att gå upp i vikt om din äs eventuellt blir värre. Dock kan det ta en tid att få läkartid hos psyk så det är väll bara att överväga om det är värt det eller ej, men tänkte eftersom du skrev att du inte störs av rösterna märkbart.
fairywing; Okej, men det är ju bra att den hjälpt dig. Men på vilket sätt? Hur var du de första dagarna du tog den? Tack!

Jag har mest röster på kvällarna & nätterna så det är jättejobbigt verkligen.
Ja vill ju verkligen inte gått upp i vikt, eftersom jag är inte klar med alla äs-tankar osv. Men pratade med en & hon sa att det ärväldigt individuellt, & vad hon kunde se gick man upp i vikt pga ökad aptit.
Visst är de skönt att slippa rösterna, men det skrämmer mig att gå upp i vikt med. Eftersom jag hatar min kropp nu, vill jag inte bli ännu större liksom..
Men samtidigt vet jag inte om man går upp pga ämnesomsättningen eller mer aptit. Fast en på apoteket sa att det hon kunde se på datorn var att man får mer aptit.
Men jag är mest bara fundersam.
Vännen, 2.5-5 mg är INGENTING när det kommer till viktuppgång. Jag hade den doseringen (mest 5 mg) 2 år in a row och jag var fortfarande mager, är fortfarande mager nu också... Kommer man däremot till doser om 15-20 mg, då kan man gå upp.
Zyprexa är en supertablett, på gott och ont. Det är en av de mest biverkningsdrabbande preparaten på neuroleptikamarknaden, men absolut det mest effektiva.
Fick själv Zyprexa när jag hade svår anorexia, mot ångest och agiterat beteende alltså och inte psykoser men likväl har jag tagit preparatet. Man kan ju inte knapra benzo i evig tid och den här medicinen fick ersätta det. Nästan läskigt effektiv, blev lika aggressiv som en sten efter att jag tagit tabletten, och matångesten minskade. Det tog bara en kvart kanske, sedan verkade den.

Ser att du undrar över om ämnesomsättningen ändras. Det gör den inte, däremot kan aptiten öka och då riskerar man att gå upp (bara om man får den biverkningen alltså) don't worry
Tack! Det var skönt att höra. Jag har gått & oroat mig för den hela dagen, & min ångest har stigit. Känns ändå bättre nu.
Jag har ju fått den både för röster, ångest, mardrömmar osv. Har inte tagit den alls länge, men det jag märkt är att jag känner mig helt tom.
Men det tar ju ett tag innan den hinner verka helt.
Men tack ändå!