Aviseringar
Rensa alla

Zyprexa.


Ämnesstartare

Hej!
Jag har precis fått börja med Zyprexa, som jag ska ta på kvällen mot röster osv.
Men en sak som skrämmer mig är viktuppgång!
Påverkar medicinen ämnesomsättningen, eller går man upp i vikt pga av ökad aptit?
Eftersom jag har problem med ångest pga av vikt & så, är jag verkligen livrädd.
Eller beror det på vilken dos man tar?
Nu tar jag en ganska låg dos, 2.5-5 mg.
Jätte tacksam för svar!


   
Citera

Zyprexa®
Lilly

Dragerad tablett 2,5 mg Information om läkemedelsformer

Mycket vanliga biverkningar (uppträder hos 1 användare av 10):

- viktökning

- sömnighet

- ökade nivåer av prolaktin i blodet.

[sad]

Du borde diskuterat det med din läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Saken är den att jag kom in akut till en helt okänd läkare, & han satte in dessa mediciner direkt. Man får ju hoppas att han vet vad han gjorde. Men jag fick absolut ingen information om den medicinen.


   
SvaraCitera

Låter som att du har lite äsproblematik också.
Om jag hade hört röster så hade jag tagit i princip vilken medicin som helst för att få dem att försvinna.


   
SvaraCitera

Om du hör röster och grejer så kanske du måste medicineras.
Hur mycket stör rösterna din vardag?
Säger de åt dig att göra dåliga saker, eller småpratar dom bara?

Om jag ska ge dig ett ärligt svar angående medicinen, så kommer det tyvärr inte vara något du tycker om. Antipsykotika, oavsett om det tillhör den äldre eller yngre generationen, är väldigt jobbiga mediciner med väldigt jobbiga biverkningar. Att äta dem är ju ibland nödvändigt, men om du inte riskerar att skada dig själv eller andra pga dina röster, eller får en extremt nedsatt livskvalitet, skulle jag, om jag vore du, låta bli att ta dem.

Om du störs mycket av dina röster har du inget annat val än att ta dem och då borde också din läkare informera dig grundligt om biverkningar och vad som händer i hjärnan när du äter medicinen. Det är stört att läkare skriver ut sådant utan att förklara för patienten vad medicinen gör och hur man kan må dåligt av att ta den. Du borde söka dig till e´n ny psykiatriker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ja, jag har äs-problem.

framtidstron; jag störs inte så jättemkt av dem, det är mest på kvällarna dom bli värst. Jag har skrik & röster, mumlande & konstiga ljud. jag har alltid så mkt ångest på kvällarna & jag gör mkt dumma saker då. Jag skadar ju mig för det som pågår i mitt huvud tycker de, men också för att lindra all ångest.
Jag har ätit många mediciner med aldrig neuroleptica (ev felstaving), & därför har jag 'hajat' till, eller vad man nu ska säga.
Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra ang detta. Jag ska till vuxenpsyk den 8 mars, får se vad som sägs där. Tänker iaf att jag äter dom tills jag kommer dit, men det känns lite lurigt.


   
SvaraCitera

autumnwille:

jag störs inte så jättemkt av dem, det är mest på kvällarna dom bli värst. Jag har skrik & röster, mumlande & konstiga ljud. jag har alltid så mkt ångest på kvällarna & jag gör mkt dumma saker då.

Men beror din ångest på rösterna? Om inte, tycker jag att du ska säga ifrån och låta bli att äta dem.
Man kan faktiskt höra röster utan att vara psykotisk.

autumnwille:

Tänker iaf att jag äter dom tills jag kommer dit, men det känns lite lurigt.

Du kommer inte skadas av att göra det, och visst kan du testa. Sen får du ju se själv om du tycker det är värt att fortsätta. Det kan hända att du inte alls känner av så mycket biverkningar och blir hjälpt.


   
SvaraCitera

framtidstron:

Man kan faktiskt höra röster utan att vara psykotisk.

Nja, mummlande är vanligt att höra när man är väldigt trött.
Men att höra röster är inte speciellt "normalt".


   
SvaraCitera

isola:

Nja, mummlande är vanligt att höra när man är väldigt trött.
Men att höra röster är inte speciellt "normalt".

Nej, normalt är det inte. Men det finns många människor som hör röster utan övriga psykostecken och som lever ett normalt, vanligt liv.


   
SvaraCitera

framtidstron:

Nej, normalt är det inte.

Eller, jag måste ångra mig efter en googling. Det är till och med ganska normalt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article438555.ab


   
SvaraCitera

framtidstron:

Det är till och med ganska normalt

Fast jag skulle snarare se det som positiva tankar isf.
Men du kanske har rätt.
Jag skulle dock bli livrädd och springa till akutpsyk om jag hörde röster.


   
SvaraCitera

isola:

Fast jag skulle snarare se det som positiva tankar isf.

Fast röster är ju alltid tankar, de sitter ju i huvudet. Bara att de hörs när de tänks och inte upplevs komma från en själv.

isola:

Jag skulle dock bli livrädd och springa till akutpsyk om jag hörde röster.

Jag med 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet inte riktigt vad som orsakar mina röster, det kan vara ångest, det kan vara annat också. Men det blir en ond cirkel, & man (eller jag blir) väldigt rädd osv av att höra skrik m.m

Men är besviken på han som skrev ut mediciner utan att tala om för mig vad som händer, vilka biverkningarna är osv. Jag fick ju åka in till psykakuten & han kunde inte hjälpa mig, enda hjälpen är ju att jag fick 2 mediciner, bla Zyprexa. Tycker bara endel läkare är så fruktanvärt lata, & tror att mediciner löser allt.
Men har ju läst lite om Zyprexan, & de känns inte som att jag stoppar i mig en super-tablett precis.
Men viktuppgången gjorde mig nog mest fundersam så att säga.


   
SvaraCitera

Hej där!

Jag tar zyprexa sedan tre år tillbaka, vilket hjälpt mig väldigt mycket, på olika sätt. Innan jag fick min schizofreni-diagnos och inte mina röster kommit på tals än, fick jag en lägre dos zyprexa mot svår ångest och ätstörningar (den används ibland mot svåra ätstörningar). Jag ska vara ärlig, jag gick upp i vikt, vilket räddade mig från att svälta ihjäl. Jag fick aldrig reda på varför jag fick den, just då, men märkte snart att den fick mig att gå upp i vikt, vilket jag (idag) är glad för.

Jag förstår din rädsla, men som någon över mig sade; känner du att du behöver något mot rösterna, ta den, känner du att den bara ställer till, ta upp det med din läkare. Jag håller med om att man blir besviken då man inte får någon information innan dem ger en piller!

Jag har nu en högre dos, och har inte gått upp mer i vikt (utan har gått ned en del igen), så det var som ”värst” i början. Hoppas det löser sig!

*kämparkram*


   
SvaraCitera

Hör du röster även under dagen eller bara i avslappnat läge innan du ska somna?


   
SvaraCitera