Frågor och svar om p-piller

21 May 2001, 00:00 112
Annat, 0 år
Question


Hej! Jag åt p-piller i 5 år i sträck förut och när jag sedan slutade försvann min mens jättelänge! Nästan i ett år! Så kom den tillbaka förra månaden, och då började jag äta p-piller igen i och med att jag ingick ett fast förhållande med min pojkvän! Är detta farligt för mig?

Svar

Nej, det skulle jag inte tro att det är. Eftersom när du äter p-piller så påverkas dina hormoner så att du inte har någon ägglossning. Omkring 1% av kvinnor som slutat med p-piller dröjer mestruationen med 6 månader eller mera. Ibland kan detta bero på hormonella rubbningar. Om du fortsättningsvis har problem med din mens bör du ta kontakt med din ungdomsmottagning och boka tid hos läkare.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar