Frågor och svar om preventivmedel

17 Apr 2013, 15:50 443
Tjej, 17 år
Question


Hej! Jag förlorade min oskuld förra året och har legat med två killar efter det. Blödde lite någon timme efter att jag tappade oskulden. Nu idag så har jag precis börjat med p-plåster, är inne på min tredje. Idag när jag hade sex så började jag blöda jättemycket. Vad kan det bero på? Det är inte mens för min mens kommer inte förns nästa vecka då jag har plåsterfri vecka och det har slutat blöda nu efter några timmar, men det var mycket blod. Vad kan det bero på? När kan jag ha sex nästa gång? Och kommer jag blöda igen då?

Svar
Helena Meyer
Nätvandrare, Fryshuset

Hej,

Det kan tyvärr vara så att man blöder lite av hormonella preventivmedel som t.ex. p-plåster. Det har antagligen inget att göra med att du har sex, utan med att det är en liten obalans med hormonerna. Jag är dock ingen expert på just det, så jag tycker att du ska kontakta din ungdomsmottagning eller den som skrev ut p-plåster till dig för ett samtal. Kanske behöver du byta p-metod?

När det gäller när du kan ha sex igen så ser jag inga problem med att du har det när du vill.


 

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Ställ en egen fråga till mig

Visa mina övriga svar