Frågor och svar om träning

20 Apr 2013, 11:55 121
Tjej, 16 år
Question


Hej!
Jag har lite funderingar kring att promenera osv.
Det är så att jag brukar gå till och från skolan vilket brukar ta ungefär 15-20 minuter, men nu när snön försvunnit så har jag börjat cykla vilket såklart går mycket snabbare. Det första jag undrar är då om det ger mest motion att cykla eller att gå? Det är ju samma sträcka, men man rör ju på sig under en längre tid när man går? Eller?

Det andra jag undrar är hur bra det är att promenera gentemot att jogga, för jag tycker väldigt mycket om långpromenader och går gärna sådana flera gånger i veckan (väldigt avstressande), men jag undrar då om det räcker som motion att promenera eller om man kanske skulle behöva komplettera med annan träning (typ jogga)?
Tacksam för svar!

Svar
Louise Larsson
Hälsopedagog

Hej!

Såväl promenader som cykelturer är jättebra. Det ena utesluter verkligen inte det andra. Som du säger så är sträckan till skolan densamma. Det som blir skillnaden är alltså framförallt intensiteten på ditt fysiska arbete. Promenaden ger dig en mer lågintensiv träning under en längre tid, medan cyklingen antagligen får upp pulsen på ett annat sätt. Eller? Är du således ute efter bättre kondition/flås, så kanske en snabb cykeltur är lite bättre. Men å andra sidan, en rask promenad kan också få hjärtat att pumpa ganska ordentligt. Jag skulle säga att båda sätten är bra på sitt sätt. Kombinationen av de två är kanske det allra mest effektiva. Det vill säga, du kan ju variera dig från dag till dag om du känner för det. Men i och med att du tränar även vid andra tillfällen, så är det här inget att lägga så mycket tanke vid tycker jag. Gör det som känns bäst, och mest effektivt. Det är lika viktigt att du inte känner stress inför den kommande skoldagen.

Huruvida det räcker med långpromenader eller inte beror snarare på dig och vad du vill uppnå än något annat. Att gå långpromenader är jättebra och fungerar alldeles utmärkt som motionsform för oss människor. Men, om du hela tiden vill bli starkare och mer uthållig så kommer du att behöva öka/intensifiera din träningsdos. Som jag skrev ovan så är promenader bra, men ganska lågintensivt. Det vill säga, om man går i förhållandevis normal takt kräver det inte ett särskilt stort arbete av hjärtat. Men det räcker för att hålla en helt godkänd nivå på konditionen. Byter man däremot till löpning ökar genast intensiteten, och hjärtat måste arbeta mycket hårdare. Över tid kommer den stegringen i intensitet att göra att hjärtat, som är en muskel, blir starkare och du blir mer uthållig. Så, huruvida du ska börja med exempelvis löpning eller någon annan mer konditionskrävande aktivitet beror snarare på din målsättning och vad du vill ha ut av att träna. Du får helt enkelt fundera på vad det är du vill uppnå. Glöm inte heller att annan form av vardagsmotion såsom att gå i trappor med mera ger ganska mycket. Om du inte tränar på gym eller liknande, kan ett alternativ vara att prata med din idrottslärare. Han/hon har säkert många bra tips och idéer.

Kram, Louise

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar