Frågor och svar om utseende

29 Jun 2013, 23:11 677
Kille, 18 år
Question


Hej, jag är en ganska "skinny dude", har inte så mycket muskler och är på gränsen till underviktig.

Dock skulle jag gärna gå ner kanske två kilo då jag har lite mycket fett runt magen och "bitch tits" typ. Problemet är att jag äter ganska mycket, så fort jag har tråkigt äter jag... Fast endast någorlunda nyttiga saker. Har lyckats gå ner några kilo, yippie! Men två kvar som sagt. Gick upp en massa förut, men nu är jag på väg ner igen.

Tycker det är riktigt snyggt att liksom vara "thin", inte som andra killar som är muskelberg utan liksom fint och lite nätt tunn, såhär:

http://theskinnygirlexperience.com/wp-content/uploads/2010/08/michael-jackson-0909-01.jpg
Den bilden på MJ är verkligen min drömkropp! Säg vad ni vill.
http://www.bajiroo.com/wp-content/uploads/2013/05/weird_bad_ugly_thin_thinest_man_male_boys_guys_skinny_models_pics_images_photo_pictures_6.jpg
http://www.martindelacroix.com/wp-content/uploads/2010/02/skinny.jpg
Vill så klart inte vara ett skelett, men lite smalare än genomsnittet och inga muskler. Tycker det vore den perfekta kroppen för mig, då jag har ett ganska feminint ansikte. Skulle bara se fånig ut med massa muskler. Tänk när jag kliver av mc:n och glider in på krogen med en t-shirt storlek Small och en skjorta över det!

Det här äter jag under en dag:

Frulle:

Svart kaffe

En halv avokado

eller: tre äggvitor och sallad

eller: Ett bröd utan smör och en skiva skinka.

(INTE allt på en gång, alltså äter något av detta!)

Blir väl ungefär 100-200 kalorier.

Lunch:

En bit kött (ungefär lika stor som halva min handflata, om det är kyckling eller något annat magert tar jag lite mer) med sallad, kanske någon kolhydrat men då endast lite. Ingen sås eller dressing.

Ingen aning om hur många kalorier.

Mellanmål #1 (när jag kommer hem från jobbet):

En skål med yoghurt och pistagenötter.

Mellanmål #2

Två mackor med skinka.

Mellanmål #3

En sked hasselnötssmör. En frukt. En smoothie.

Sedan kan det bli ett fjärde mellanmål också som består av något liknande (mjölk och bär, flingor, grönsaker osv), brukar inte direkt planera mina mål (förutom frukost och lunch).

Äter nästan aldrig middag, tycker inte om det helt enkelt och kan inte hålla mig mätt tills läggdags, det går inte. Blir hungrig igen efter någon timme bara, även om jag äter en ganska stor portion.

Tycker jag äter lite mycket eller kanske snarare för ofta men trots det går jag inte upp i vikt så länge jag inte äter godis eller sådant. Har jag bra ämnesomsättning kanske?

Alla mina kolleger äter frukost, lunch, middag och ett mellanmål mellan lunch och middag. Men jag orkar aldrig ens laga middag! Och dessutom älskar jag "mellanmålsmat" och sådana snacks, så för att hålla mig till mitt dagliga kalori intag måste jag skippa middagen tänker jag och ersätta den med massa mellanmål.

Önskar jag vore en sådan som aldrig blir hungrig, men jag är hungrig jämt! Det är nog mitt största problem - jag är alltid hungrig!

Vad ska jag äta istället? Försöker ligga mellan 1000-12000 kalorier per dag tills jag nått min målvikt. Sen när jag nått den tänker jag börja äta runt 1500 i stället. Är ganska kort förresten, 174.

Svar
Annesofie Blixt
Föreningen Tilia

Hej!

Jag tycker verkligen inte det är något fel på att du har en bild av hur du vill se ut. Det har vi nog alla. Eller i alla fall hur vi vill uppfattas av andra. Hur vi uppfattas har ju också mycket med att göra hur vi ser ut.

Däremot är det några saker jag reagerar på i din text. Det vore ju helt ”fine” om du mådde bra med den livsstilen du har, men du nämner att du alltid är hungrig. Jag ser direkt både på ditt matintag i mängd samt kalorier att det är för lite du får i dig. Såklart att du då blir hungrig. Jag tror också du får i dig för lite bra fetter genom den kosthållning du har.

Du säger själv att du äter för ofta, men jag tänkte snarare säga: YEYY!! Du har bra spridning på målen över dagen, med undantaget att vi behöver ha i oss middag också.

Din fråga handlar om vad du ska äta istället, om du då menar för att nå din målvikt som egentligen är en undervikt, har jag faktiskt inga bra tips. Jag skulle önska att du åt spritt över dagen som du gör nu, men inte var så enformig och strikt. Jag tror att om man äter varierat och näringsrikt och lägger in träning då man har lust och ork, får man även det bästa livet utöver det som handlar om utseende. För vad är ett utseende värt, om du alltid går och är hungrig. Det kommer tillslut sätta sig på humöret och snart är du inne i en ond cirkel.

Jag hoppas verkligen inte jag dribblade bort din fråga totalt här, Det är bara det, att jag inte vill att någon annan ska spilla massa år precis så som jag själv gjorde, men en kosthållning lik din, som leder rakt in i sämre måenden och depressioner.

Ta hand om dig!


Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar