Frågor och svar om p-piller

22 Jun 2013, 12:46 337
Tjej, 17 år
Question


jag hade mens här om dagen men sen på kvällen hade jag inte det sen hade jag sex med min kille och sen så hade ja lite mens någon skvät eller vad man säger .. o nu har ja inte haft de på 2 dagar men ja känner inget illa mående tyckerdu ja ska ta G test ?
en fråga till jag undrar .. ifall om ja inte är med barn den här gången tror du du kan svara precis när ja får tillbaka min mens på riktigt.. ja hade ju mens värk här om dagen o ja har slutat med p pillrena i 4-5 dagar nu , ska ja ha sex när ja får flyrrningar ?

Svar
Ingrid Wall
Sexualupplysare, Sexperten.nu

Hej,

Det kan lätt vara så att menstruationen blir oregelbunden när man slutar med p-piller, eftersom kroppen måste ställa om sig. När man börjar med p-piller kan det ta uppåt 3 månader innan kroppen vant sig, därför tar det även ett tag för kroppen att anpassa sig efter att man slutat med p-piller. 

Vill du ta ett graviditetstest är det självklart fritt fram, dock är det lite väl tidigt för att testet ska kunna visa på något.

Det är svårt att säga hur lång tid det kommer ta innan din mens blir regelbunden igen, då det är olika för alla beroende på hur snabbt kroppen "återhämtar" sig efter hormonerna i p-pillrena. Men när du haft din första, "normala" menstruation tyder det på att kroppen också satt igång med ägglossningen igen. Då kan du räkna med att bli gravid, även om chansen att du blir gravid även finns innan dess.

Du och din pojkvän bestämmer helt själva om ni vill ha sex eller inte när du har flytningar, eftersom det inte är något farligt att ha sex då utan endast handlar om vad man är bekväm med själv. Flytningar har vi tjejer mer eller mindre hela tiden, då det är en naturlig del av kroppens funktion. Flytningarna håller slemhinnorna i slidan fuktiga och skyddar slidan mot infektioner då den genom flytningarna hålls ren. 

Mvh Ingrid.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar