Frågor och svar om rökning

22 Sep 2013, 12:54 197
Kille, 17 år
Question


tjaa!

Hur slutar jag röka? har rökt i 6 år.

Jag har ingen flickvän att lägga pengar på, har det flesta jag vill ha och har massor pengar över.. lägger det på cigg och andra godheter..

Svar
Louise Larsson
Hälsopedagog

Hej!

Att sluta röka är någonting som man har olika lätt/svårt med. Men, eftersom du frågar så gissar jag att du har det lite svårt med den biten. En förutsättning för att kunna sluta är emellertid motivation. Känner du att du har den? Hur man sedan går tillväga för att sluta skiljer sig från person till person. Det finns exempelvis effektiva nikotinläkemedel på apoteket (köpgräns: 18 år) och motiverande samtal inom hälso- och sjukvården. Utöver det finns också Sluta-Röka-Linjen dit man kan ringa för att få individuellt anpassat stöd.

Nedan kommer UMO:s tips vid rökavvänjning:

Om man är osäker på om man vill sluta så kan man motivera sig själv genom att hitta egna argument för att sluta. Man kan till exempel skriva listor med både fördelar och nackdelar med att röka eller snusa. Det kan vara både små och stora saker som gäller ens eget liv, andra personer, kostnader, miljön eller annat. Det är ens egna listor, och man bestämmer själv hur man vill göra.

Bestäm ett stoppdatum. Det brukar vara bättre att sluta helt på en bestämd dag än att röka eller snusa mindre och mindre.

Ta undan sånt som lockar till rökning eller snusning, som askfat och tändare, och se till att alla cigaretter eller allt snus är borta på stoppdatumet.

Fundera på i vilka situationer och på vilka platser man brukar röka eller snusa. Det är ett sätt att få syn på sina vanor, och då vet man vilka situationer som kan vara bra att undvika när man slutar.

Det är bra att förbereda sig på hur man ska göra när man ska göra saker som man kopplar ihop med rökning eller snusning. Man kan tänka ut vad man ska göra till exempel när man väntar på bussen, går på fest, träffar kompisar eller har rast.

När suget kommer, känn efter hur det känns, vilka tankar som kommer med det och hur länge det håller i sig. Det kan vara bra att veta att det bara brukar stanna i några minuter.

Tänk ut flera saker att göra när suget efter cigaretter eller snus kommer. Det kan till exempel vara att vänta ut det, borsta tänderna, skicka ett sms, spela ett dataspel, äta en frukt, rita eller gå ut på en kort promenad.

Det är bra att berätta för andra att man slutar röka eller snusa. Det kan vara en kompis, ett syskon, den man är ihop med, en förälder eller kanske skolsköterskan. Den personen kan uppmuntra och stödja, och det kan kännas viktigare att verkligen kunna sluta när man har berättat det för någon annan.

Det brukar vara en skön känsla att ha stått emot suget att röka eller ta en snus. Den känslan kan ge styrka för att fortsätta. Man kan vara stolt när man har klarat det, och gärna belöna sig själv.

Du ska veta att det där extrema röksuget bara håller i sig en kort stund. Klarar du av att stå emot det så är mycket vunnet.

Övriga länkar/saker att läsa:

Rökfri (Vårdguiden) - virtuell coach som kommer med konkreta tips etc.
FHI - "Bli fri från cigaretter" (PDF-fil)
FHI - "Några råd till dig som är ung och bestämt dig för att sluta röka och snusa" (PDF-fil)
A Non Smoking Generation

Lycka till!

Kram, Louise

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar