Frågor och svar om p-piller

29 Nov 2013, 09:31 270
Tjej, 20 år
Question


Jag började med p piller förra torsdagen på mensen första dag . Det har idag gått 1 vecka sedan, och jag blöder fortfarande . Inte mycket men lite, är de bara för att kroppen ska vänja sig eller vad är det? Jag brukar ha mens i inte mer än 5-6 dagar , alltså akulle den varit slut i tisdags eller onsdags. Jag vill inte att de ska blöda såhär lite

Svar
Ingrid Wall
Sexualupplysare, Sexperten.nu

Hej,

Precis som du skriver tar det tid för kroppen att vänja sig vid de nya hormonerna som p-pillerna innehåller. Det kan ta uppåt tre månader innan kroppen vant sig, vilket alltså kan innebära att du blöder i tre månader. Det är svårt att säga om det blir så för din del eller inte, då olika kroppar reagera på olika sätt. 

Att din mens nu fortsatt någon dag mer än vad den brukar göra behöver alltså inte betyda att du nu kommer blöda under så lång tid som tre månader, utan du får helt enkelt vänta och se. Att mensen fortsätter någon dag extra är inte alls ovanligt, oavsett om du använder p-piller eller inte. Du ska alltså inte behöva vara orolig.

Mvh Ingrid, sexperten.nu.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar