Frågor och svar om p-piller

20 May 2014, 17:05 718
Tjej, 15 år
Question


Hej har nyss börjat ätit p-piller och är inne på snart min andra vecka! Jag började ta första pillret på mensen första dag. Jag blöder fortfarande lite varje dag men oftast bara bruna flytningar,är det normalt?
Jag och min pojkvän har sex iallafall för det är så pass lite men vid sex blöder jag lite mer än annars,varför?

Svar
Amanda Andersson
Nätvandrare, Fryshuset

Hejsan!

Beroende på vilket p-piller du tar kan det var lite olika men när en börjar med p-piller kan en få lite mellanblödningar, de kan variera i färg och vara både röda och bruna. Det kan även se ut som att en blöder mer när en har sex, eftersom det är andra vätskor inblandade. 

Om du oroar dig eller känner dig osäker så tycker jag du ska prata med den personen som skrev ut p-pillret till dig, den har mer kunskap om just det pillret du tar. Du kan även gå till närmaste ungdomsmottagning och prata med dem.

Kram

Amanda 

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar