Frågor och svar om viktökning

1 Apr 2015, 08:59 150

Jag vill gå upp i vikt, hur ska jag göra?

Tjej, 17 år
Question


Hej jag vill gärna gå upp i vikt, hur rekommenderar du att jag ska göra ? :) jag har inte så ofta matlust .. Absolut inte när jag mår dåligt :/ vad tycker du att jag ska göra . Jag tycker jag är för smal jag väger 44 och är 161 cm lång . Har gått upp lite i vikt märker några . När någon säger det blir jag bara glad. Jag fattar inte varför människor vill gå ner i vikt , ok kanske vara på mellan nivå men inte att bli lika smal som en modell. Man känner sig annorlunda och att andra tittar snett , jag har liksom självförtroende men ibland kan människor trycka ner . Det bryr jag mig inte om . Utan jag vill bara ha lite fett i mig eftersom jag kan se min skelett nästan haha . Har jätte små armar, är i stort sett nöjd med hur jag ser ut. Det skulle bara förbättra saken om jag gick upp i vikt lite och åt normalt.

Svar
Charlotte Hallgren
Föreningen Tilia

Hej

Tack för din fråga.

Om man vill väga mer finns det olika sätt att öka i vikt. Det kan ta lite tid att gå upp i vikt, men det går om man är envis och har kunskap om hur man kan göra. Det är ganska vanligt att man tappar aptiten när man inte mår bra, precis som du skriver.

Undervikt beror nästan alltid på att man ätit mindre energi än vad man har gjort av med och detta är ju något du själv beskriver som anledning, att du inte riktigt haft matlust.

Det är bra att äta en ordentlig frukost, till exempel fil eller yoghurt med müsli, minst en smörgås med pålägg och en frukt. Välj fetare mjölk, fil och andra matvaror. Om du har svårt att äta mycket på morgonen kan man ta med sig till exempel ett par smörgåsar och en frukt att äta på rasten.

Ät lagad mat till lunch och middag. Till exempel pasta, potatis eller ris och något som innehåller proteiner: kött, fisk, ägg eller bönor. Det är bra att också ha en sås till maten.

Det är bra att försöka äta varje måltid, även om man inte känner sig särskilt hungrig. Se också till att äta mellanmål mellan måltiderna och ett kvällmål. Fil eller yoghurt, en macka med smör och pålägg och en frukt är bra mellanmål.

Träning är också bra men tänk då på att ju mer du tränar, desto mer behöver du äta. Både före och efter träning.

Ge inte upp, det kan ta lite tid.

Lycka till

Charlotte

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar