Frågor och svar om ulcerös kolit, crohns sjukdom

24 Jul 2002, 20:25 199
Annat, 0 år
Question


hej, har haft ulcerös kolit en längre tid. den var mycket problemartad de första åren och jag har ätit väldigt mycket kortison. problemet är att jag fortfarande har problem med svullnader, framförallt med kinderna trots att jag inte ätit kortison på 2 år. kan biverkningarna finnas kvar! jag lider verkligen av det här, snälla hjälp mig... min vikt är inte onormal: 179cm, 73kg.

Svar

Svullnader i kinderna, nacken och andra ställen i kroppen ej ovanliga i samband med steroid (kortison) behandling men ofta har dom övergående karaktär. I enstaka fall kan svullnaderna finnas kvar en längre tid. Det är möjligt att svullnaderna i ditt fall minskas och kommer försvinna med tiden. Någon behandling finns ej. För närmare bedömning kontakta läkare, specialist med endokrinologi.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar