Frågor och svar om flytningar och svamp

23 Feb 2003, 11:54 1313
Annat, 0 år
Question


Hej. jag har haft vita "keso" liknande flytningar i ungefär 3 veckor nu.. om jag kollar med spegel så ser du ut som små vita "keso" bitar. ibland svider det också. jag äter p-piller yasmín 28. kan det ha något med det att göra? snälla jag måste få ett svar.

Svar

Det är troligt att du fått en svampinfektion. Den brukar var som du beskriver den "kesoliknade" flytning och klåda i underlivet. Svampinfektion är inte farligt att ha, men ger förstås ibland mycket besvär.Det finns receptfria läkemedel att använda -Canesten eller Pevaryl. Instruktioner finns i förpackningen. Du frågar om p-pillret kan ha någon betydelse och det kan det. P-pillret och även andra faktorer kan påverka och gör att det blir en pH förskjutning i slidan och då får svampen möjlighet att växa till sig. Om du inte blir bra efter en behandlingskur så rekommenderar jag dig att söka ungdomsmottagningens läkare får att få hjälp.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar