Frågor och svar om depression

6 Jun 2004, 09:11 149
Tjej, 0 år
Question


hej. jag är 18år och jag har tidigare varit inlagd på BUP och ätit antidepressiva mediciner och sömntabletter.jag känner ibland, att det gör typ ont i händerna och att ja det värker inombords och det hjärper bar aom jag gråter, fast när jag gråter så kommer det bar amer .. är detta ångest? jag kan få hela dagar bli förstörda på grund av det här. varenda liten ska kan få mig att gråta typ..och det gör hiskeligt on t inom mig. jag har många fgånger funderat på om jag ska ta kontakt med en psykolog igen för situationen är ohållbar känns det som .

Svar
Bo Westholm
Psykolog

Ångest kan kännas på lite olika sätt och det du beskriver låter som en ångestkänsla eller stark oro inombords. Mitt råd är att du tar kontakt med en psykolog precis som du själv tänker, för det finns ingen anledning att gå runt och må så dåligt och känna att det inte funkar längre. Då är det bättre att söka en psykologkontakt och få hjälp att hantera känslorna så dom inte hämmar hela ens liv. Så, gör som du själv tänkte, och ta kontakt med en psykolog.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar