Frågor och svar om menstruation

20 Feb 2005, 11:34 151
Tjej, 0 år
Question


min kompis berättade att man kunde börja flagna eller något sådan om man använde tampong. det var någon sorts sjukdom. jag behöver en förklaring.

Svar
Bo Westholm
Psykolog

Det din kompis pratar om är förmodligen risken att drabbas av TSS (Toxiskt chocksyndrom) som associeras med tamponganvändning. Det är en ovanlig men allvarlig sjukdom som kan vara dödlig. Symptomen som är varningstecken på att drabbats av sjukdomen är allt ifrån hög feber, till kräkningar, diarré, yrsel, muskelvärk, svimningar och utslag som liknar solbränna. I ett senare stadie av sjukdomen kan huden flagna.
Om man har något av dessa symptom ska man ta ut tampongen och omedelbart söka läkare.

Man kan minska risken att drabbas genom att använda binda minst en gång om dygnet när man har mens. Men TSS kan man få även utan att använda tamponger och det kan drabba män och barn också. Men risken är större för tonårsflickor och kvinnor under 30 i samband med mens.
Om du använder tamponger så kan du läsa mer om TSS i den lilla informationsfolder som ligger i varje tampongpaket.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar