Frågor och svar om akut p-piller

15 Feb 2007, 21:00 203
Tjej, 16 år
Question


Jag och min kille hade sex och kondomen sprack. Han kom aldrig men jag tog ett akut p-piller för säkerhets skull. Men problemet är att bara 3 dagar tidigare tog jag också akut p-piller. Kan det vara farligt att överdosera? Och det stod i bruksamvisningen att man ev. kan få blödningar (likt menstruation) vid överdosering. En vecka efteråt fick jag iaf något som verkade som vanlig mens och räckte i 4 dagar. Men jag är osäker på om det bara var biverkningar från pillren eller mens?

Svar

Upprepad användning inom samma menscykel rekommenderas inte pg av oönskad hög hormondos som kan ge rubbningar i menscykel. Jag rek. att duskaffar dig ett mera långsiktigt preventivmedel. Du bör också göra en graviditetstest, även om du fick din mens.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar