Frågor och svar om p-piller

7 Mar 2007, 18:00 117
Annat, 0 år
Question


Hej!
För en vecka sedan besökte jag en barnmorska på ungdomsmottagningen för att få p-piller. Han skrev ut Trinovum 28 till mig, och det är tänkt att jag ska börja med dem nu nästa gång jag får min mens. Allt var frid och fröjd ända tills jag började kolla på eventuella biverkningar, och en biverkning som verkar vara ytterst vanligt för de som tar detta p-pillret är minskad sexlust.
Nu är det så att jag och min pojkvän har ett helt underbart sexliv och jag skulle absolut inte att min sexlust ska minska eftersom sex är något jag värderar väldigt högt i ett förhållande, så nu undrar jag: Om min sexlust nu skulle minska av Trinovumpillerna, finns det några andra sorters p-piller som inte påverkar lusten så mycket, och i så fall vilka?
Skulle bli oerhört tacksam för svar!! :)

Svar

Att få minskad sexlust är inte det vanligaste biverkan av p-piller enligt min erfarenhet. Det är oftare man får mellanblödningar i början , ca 3 första månaderna. En del kan få lättare huvudvärk, bröstspänningar. Men det är övergående på någon månad. Man har inte dessa biverkningar dagligen heller. Men det allra vanligaste är att man inte märker något alls av p-pillren!Så börja du med dina p-piller så får du se hur det går. Blir det inte bra så vänd dig tillbaka till barnmorskan. Så kan hon hjälpa dig med något annat p-piller.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar