Frågor och svar om graviditetstest

25 Mar 2007, 21:00 117
Tjej, 18 år
Question


Jag hade sex med min kille och kondomen sprack... Detta var ungerfär 3 dagar innan beräknad ägglossning så jag tog ett akut p piller dagen efter (postinor). Nu, en vecka senare har jag fått typ.. blodblandade fytningar. Det är inte mensblödningar för dom e alldeles klara och så. Har även kännt spänningar i brösten. Jag har läst och förstått att detta är normalt men jag vill bara kolla en gång med någon för att få det bekräftat. Grejen är att jag för två år sedan blev gravid och då kände jag också spänningar i brösten men då fick jag inga mellanblödningar. Dock fick jag, precis då jag egentligen skulle fått min mens, mycket ljusröda flytningar och det var då jag förstod att det inte stod rätt till och testade mig. Därför är jag orolig nu... vill bara få det bekräftat att detta är normalt.

Svar

Risken att du skulle vara gravid är väldigt liten. Eftersom du har tagit Postinor snabbt efter samlaget. Man kan få bieffekter av akut- piller som du beskriver med någon liten blödning, spänningar i brösten, illamående, trötthet, smärta i nedre delen av buken, försening av menstruation.
Om mensen skulle hoppa över mer än 5 dagar så rekommenderas det att göra en graviditetstest.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar