Frågor och svar om bakteriell vaginose

22 Apr 2007, 17:02 302
Annat, 0 år
Question


Hejsan, jag är en 15-årig tjej som har ett jobbigt problem.
Jag har lite problem i underlivet. Jag har haft rikliga, illaluktande flytningar i säkert...2 år, och nu har dom börjat vara lite brun-gul-gröna.
Jag tror även att ja har någon form utav svamp, för jag har som en gul-vit kletig sak som sitter på de inre och de yttre blygläpparna.
Jag har varit hos ungdomsmottagningen för ca 2 månader sedan. Då fick jag dels p-piller som skulle hjälpa så jag fick kortare mens och mindre blödningar, men läkaren tittade också på den så kallade ''svmpen.'' Han sa att det förmodligen bara var vanlig svamp och att jag skulle behandla med pevaryl, vilket jag började med två dagar senare, men då fick jag min mens och fick skjuta upp behandlingen.
Nu har jag i alla fall andvänt pevaryl och jag märker ingen förändring. Jag vet inte om jag vill gå till undomsmottagningen igen, sist hjälpte dom ju inte alls...

Snälla hjälp mig! Jag tycker verkligen att flytningarna är jättejobbiga, det räcker ju inte ens med vanligt trosskydd utan jag måste ha bindor för att dom är så rikliga!
(Men det är inte så att det kliar, det är bara mycket flytningar)

Tacksam för svar!

Svar

Det kan vara så att du har en bakterieinfektion. Den kallas för bakteriell vaginos, och den ger en flytning som är illaluktande och ibland riklig, då hjälper inte Pevaryl eller Canesten som är receptfria.
Vänd dig iallafall till ungdomsmottagningen och berätta detta så får du säker hjälp. Det finns receptbelagd medicin för detta. Du kan också vända dig till vårdcentral eller gynekologisk mottagning på sjukhus.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar