Frågor och svar om p-piller

25 May 2007, 10:00 122
Tjej, 18 år
Question


Är det något fel om man har haft mellanblödningar flera gånger, med veckors mellanrum? Jag äter p-piller har de något med de att göra. Kan det vara någon sjukdom?

Svar

Den vanligaste biverkan vid p-piller användning är mellanblödningar. Men, det behövs också utesluta sjukdom. Om du inte testat dig för klamydia så bör du göra detta. Eftersom den sjukdomen ibland ger detta symptomet.
Ibland kan mellanblödningar bero på att man är stressad, mår inte bra psykiskt, eller haft det jobbigt på annat sätt. Oftast kommer det några veckor efteråt. När man känner sig i form igen. För det mesta så rättar detta till sig av sig själv. Om det fortsätter flera månader till så bör du prata med din barnmorska igen, för ev. byte av p-piller.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar