Frågor och svar om vestibulit

26 Jan 2009, 13:00 115
Annat, 0 år
Question


Hej.

Det är så att min flickvänn får ont undersamlag. De gick bra dem första 10 gångerna men sen börja det att göra ont för henne. Vi gjorde slut och nu ett år senare är de igång igen, men hon får fortfarande ont. Vi kan hålla på i kanske 30 sekunder sen gör de ont för henne. Och min "utrustning" är inte någe större än normalt. Hon var till en gynekolog sist vi var tillsammans (sa hon) men dom fann inget. Hon mår väldigt dåligt av det här. Ingen av oss har haft någon könssjukdom.

Vad kan det vara?

Svar
Helena Meyer
Nätvandrare, Fryshuset

Det din flickvän har kan vara något som heter vestibulit eller "brinnande vulva". Det säger ganska bra vad det är, en brännande, svidande känsla vid samlag. Ibland gör det ont efteråt också. Det är vanligt att man inte hittar något vid undersökning.

Det man kan göra är dels att inte äta p-piller, och då får man hitta en annan preventivmetod som t.ex. spiral eller kondom. Det är också bra att vara noga med att alla underkläder, både dina och hennes tvättas i 60 grader. Om det inte blir bättre så måste ni söka hjälp igen.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Ställ en egen fråga till mig

Visa mina övriga svar