Frågor och svar om medicinsk abort

26 Jan 2009, 14:00 164
Tjej, 16 år
Question


hejhej, det är så att jag gjorde abort (medicinsk) för ungefär ca 8,9 veckor sen. dagen efter så började jag med minipiller cerazette. jag blödde i ungefär 2 veckor efter aborten, sedan blev det mer blod blandade flytningar. så slutade det helt, och efter ungefär en, två veckor så började det blöda igen. ganska rejält, vilket jag ansåg att det var min första mens efter aborten. det slutade blöda efter ca 1 vecka. så var det inge blod på ett tag, men så började det igen, och nu kanske det har blött i max 2 veckor kanske mindre. men så luktar det lite starkt där nere. och efter aborten får man ju en tid till läkarn då man ska gå på efter kontroll, men jag gick inte dit då. elr jag gick dit, och satt i väntrummet en timme, men dom ropade aldrig in mig, och jag anmälde mig i receptionen, hon sa att jag skulle sitta ner och vänta bara, jag har kollat på lappen flera ggr efter, och jag hade inte tagit fel på varken tid eller dag. dock gjorde jag ett graviditetstest hemma och det var negativt. man kan ju också få oregelbundna blödningar av minipillerna, tror du att det kan vara av dom jag blör? tacksam för svar, jätte orolig!

Svar
Helena Meyer
Nätvandrare, Fryshuset

Det är omöjligt att svara på vad som hänt så ring genast till ungdomsmottagningen eller läkaren igen och be om råd. Det behöver inte vara något fel alls, men det är bäst att kolla upp det.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Ställ en egen fråga till mig

Visa mina övriga svar